En Boeing 777-300ER fra Qatar Airways. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Gigantunderskud hos Qatar Airways

Qatar Airways tabte i finansåret 2019/20, der sluttede den 31. marts, 12,3 milliarder kroner som følge af blokaden af staten Qatar, likvidation af Air Italy samt den spæde start på COVID-19-pandemien.

Finansåret 2019/20 var et af de værste år nogensinde for Qatar Airways, der kun har lidt mere end 26 års erfaring i den internationale luftfartsbranche.

Den 31. marts 2020 var afslutningen på finansåret, og på dette tidspunkt var COVID-19-pandemien ikke mere end tre uger gammel. Alligevel er det lykkedes det Doha-baserede flyselskab at generere et underskud på syv milliarder qatarske rialer, hvilket svarer til 12,3 milliarder danske kroner.

Det er dog ikke COVID-19-pandemien, der har været skyldt i det store underskud. Det er den fortsatte blokade af staten Qatar, som Egypten, Saudi Arabien. Forenede Arabiske Emirater og Bahrain iværksatte i sommeren 2017, og som sidenhen har fået opbakning fra både Libyen, Yemen og Maldiverne.

Herudover måtte Qatar Airways modvilligt bøje sig for, at italienske Alsarda Group i begyndelsen af februar som 51 procent-aktionær i AQA Holding spa, der stod bag Air Italy, besluttede at lave en frivillig likvidation af det italienske flyselskab. Med de resterende 49 procent af ejerskabet måtte Qatar Airways følge trop, hvilket har påført selskabet store ekstraordinære omkostninger.

Endelig har ændrede regnskabsregler også bidraget negativt til årets blodrøde resultat.

Stærke underliggende tal
I forbindelse med præsentationen af årsregnskabet hæfter Qatar Airways sig ved, at selve driftsresultatet – før de ekstraordinære omkostninger – var bedre end året før. Driftstabet blev således kun på 1,1 milliarder qatarske rialer (to milliarder kroner) mod 4,1 milliarder (7,2 milliarder kroner) året før ifølge de nye regnskabsregler.

Det skyldes en stigning på 6,4 procent i driftsindtægterne i forhold til året før, og passagerindtægterne steg alene med 8,9 procent, men kapaciteten blot blev øget med 3.2 procent. Samlet transporterede selskabet 32,4 millioner passagerer, hvilket var en fremgang på 9,8 procent i forhold til året før.

“På trods af de momentane udfordringer, som vores koncern har været udsat for i 2019-20, fortsætter Qatar Airways Group med at være modstandsdygtig og rapporterer stærke underliggende tal. Hvis det ikke var for de ekstraordinære omstændigheder i regnskabsåret 2020, ville vores resultater have været bedre end året før,” siger koncernchef Akbar Al Baker i en pressemeddelelse.

Forventer at komme styrket ud af krisen
Selvom koncernchefen i årsrapporten adresserer den altoverskyggende udfordring omkring COVID-19, så der ingen antydninger af, hvilke økonomiske konsekvenser, som det vil få for selskabet, der ved udgangen af finansåret havde en kontantbeholdning på 12,8 milliarder kroner. Dog har staten garanteres selskabet 12,3 milliarder kroner gennem en kapitaludvidelse.

I stedet hæfter Akbar Al Baker sig ved, at Qatar Airways ifølge en opgørelse fra IATA var det største internationale flyselskab målt på antallet af passagerer i perioden fra april til juli i år. Under forårets corona-nedlukning kom selskabet aldrig under 30 destinationer, og siden genopretningen har Qatar Airways øget til 650 ugentlige flyvninger til flere end 90 destinationer.

Akbar Al Baker kan i forbindelse med årsrapporten ikke holde sig tilbage for en drillende bemærkning mod Emirates, der i dag har 115 Airbus A380´ere, der størrelsesmæssigt ikke er egnet til den ændrede efterspørgselssituation under coronakrisen. Her fremhæver Qatar Airways-topchefen, at selskabet har sat sine A380 på jorden, da de hverken “kommercielt eller miljømæssigt” er egnede til det nuværende marked. Samtidig fremhæves selskabets 49 Airbus A350 og 30 Boeing 787 Dreamliner som de perfekte fly.

“Jeg har fuld tillid til, at Qatar Airways Group kommer stærkere ud af denne vanskelige periode og fortsætter med at innovere og sætte de standarder, som vores konkurrenter kun kan håbe at efterligne. Vi vil fortsat være det flyselskab, som millioner af passagerer kan stole på i både gode og dårlige tider, og stolt viser Qatar-flaget over hele kloden,” lyder det fra koncernchefen, der i begyndelsen af februar gjorde sig uheldigt bemærket ved at påstå, at der ikke var bevis for at coronavirus var smitsomt.

 

Relaterede artikler:

Atter fuld plade for Qatar Airways i Norden

Qatar Airways flyver videre

Qatar-underskud på 4,3 milliarder kroner