Danish Air Transport skal fra maj måned næste år flyve fra Aalborg Lufthavn fire gange om ugen til London-Stansted på vegne af det virtuelle flyselskab Airnavia.
Det var en glad lufthavnsdirektør, der tog i mod ved gårsdagens pressemøde i Aalborg Lufthavn. Det virtuelle flyselskab Airnavias planer om at etablere en rute til London-Stansted fra maj næste år, lyder som sød musik i ørerne på administrerende direktør Søren Svendsen fra den nordjyske lufthavn.
Lufthavnen har i forvejen en rute med Norwegian, som flyver to gange ugentligt – torsdag og søndag – fra Aalborg til London-Gatwick. I mange år har Aalborg Lufthavn forsøgt at overtale Norwegian til at indsætte flere frekvenser, men det norske lavprisflyselskab vil tilsyneladende hellere lade passagererne rejse på de otte indenrigsafgange til København og derfra videre fem gange dagligt til Gatwick.
Konsekvensen har været, at passagerer fra det nordjyske marked har kørt sydpå og rejst billigt til London med Ryanair fra enten Aarhus Lufthavn eller Billund Lufthavn.
“Vi har analyseret os frem til, at der er et dokumenteret potentiale på 111.000 årlige passagerer til og fra London, hvor Norwegian i dag dækker omkring 38.000,“ fortæller lufthavnens administrerende direktør Søren Svendsen til CHECK-IN.dk.
60.000 årlige passagerer på Stansted-rute
Med ruten til Stansted har Aalborg Lufthavn fået en operatør og en samarbejdspartner, der ikke ville stille de samme krav som Ryanair.
“Det er et rigtigt fint produkt, at Danish Air Transport (DAT) skal flyve til London for Airnavia. Hvis vi fighter nok for det, så kan vi få en lavprisrute til Stansted uden at skulle gå på kompromis med noget, som det ville have været tilfældet med Ryanair,“ understreger lufthavnsdirektøren.
DAT kommer til at anvende et stort jetfly af typen MD83 med plads til 165 passagerer, og med fire ugentlige rundture vil det svare til samlet 60.000 passagerer om året ved en belægning på omkring 90 procent.
DAT flyver mandag, onsdag og fredag morgen fra Aalborg Lufthavn, mens ugens sidste afgang gennemføres sent søndag eftermiddag.
Trods den nye British Airways-rute fra Billund til London-Heathrow, der åbner næsten samtidigt, frygter Søren Svendsen ikke konkurrencen.
“Airnavia og DAT fokuserer på leisure-segmentet, hvilket vil sige de fritidsrejsende. Derfor ser jeg ikke British Airways som den store konkurrent. De primære konkurrenter vil være Ryanair fra Aarhus og Billund,“ vurderer lufthavnsdirektør Søren Svendsen.