Gratis produkt garanteres mod tillæg

Wizz Air øger størrelsen på gratis håndbagage i kabinen, men til gengæld vil man ikke længere garantere, at der er plads til bagagen.

Det ungarske lavprisflyselskab WizzAir er et af de få selskaber, der hidtil har opkrævet et gebyr for at lade passagererne tage større stykker håndbagage med i kabinen. Et initiativ, der har gjort Wizz Air til et af de selskaber, der har næsten ligeså store indtægter fra afgifter og gebyrer i forhold til, hvad selskabet får i kassen for salget af flybilletter. Rent faktisk er 45 procent af Wizz Airs samlede indtægter fra ancillary revenues, hvilket også kaldes supplerende indtægtsstrømme.

Således må der i dag betales et gebyr på mellem 105 og 140 kroner per strækning, hvis der medbringes håndbagage, der er større end 42 x 32 x 25 centimeter (højde x længde x bredde, red.) og ikke overstiger maksimale mål på 56 x 45 x 25 centimeter.

Men fra den 29. oktober bliver det anderledes. Der sættes grænsen for den gratis håndbagage op til en størrelse på 55 x 40 x 23 centimeter, hvilket også svarer til de maksimale mål, som eksempelvis SAS opererer med.

Gratis produkt uden garanti
Men selvom det nu er blevet gratis at tage et større stykke bagage med om bord, så har Wizz Air fra den 29. oktober indført en note i bookingsystemet, hvor der står følgende.

“Da vi har begrænset plads til rådighed, kan vi ikke tage alt håndbagage med ombord. Hvis du vil være sikker på at få din bagage med om bord, så skal du tilkøbe Wizz Priority i din booking,” står der på selskabets hjemmeside.

Det vil sige, at de rejsende skal betale et tillæg på 40 kroner per vej for at være sikker på, at der er plads til den kabinekuffert, som i forvejen er inkluderet i billetprisen. Med dette initiativ vil Wizz Air tilsyneladende tvinge passagererne til at betale Priority-tillæg, købe op til højere priskategori eller i stedet få passagererne til at vælge at betale for at tage bagagen med i lastrummet.

Styrke ombordoplevelsen
Wizz Air bryster sig i en pressemeddelelse af, at de rejsende ikke længere skal betale et gebyr for at have en stor kabinekuffert med ombord, og selskabet fremhæver samtidig, at de nye mål repræsenterer en 50 procent øgning i volumen sammenlignet med de tidligere grænser for bagagestørrelse. Endelig fortæller Wizz Air, at hvis man allerede har købt og betalt et gebyr for et større stykke bagage på en rejse, der skal foretages efter den 29. oktober, så kan man blot henvende sig til selskabet, hvorefter man vil få tilbagebetalt 120 procent af det, der allerede er betalt.

“I kundeundersøgelser har flere end 80 procent af Wizz Airs passagerer givet en høj bedømmelse for oplevelsen ombord, imødekommenhed og professionelt kabinepersonale. Wizz Air vil fortsat lytte til kundernes feedback, hvorfor Wizz Air forventer, at den nye politik for håndbagage vil styrke kundeoplevelsen yderligere,” hedder det i en pressemeddelelse fra det ungarske lavprisflyselskab.

Wizz Air flyver i dag fra Billund til seks destinationer, henholdvis Bukarest, Cluj-Napoca, Gdansk, Tuzla, Vilnius og Warszawa. Fra Københavns Lufthavn har selskabet ruter til Skopje, Sofia og fra den 25. august også til Kiev i Ukraine.

 

Relaterede artikler:

Wizz Air øger på danske ruter

Wizz Air med 230-sæders fly på to danske ruter

Wizz Air toppede lavprisvæksten i 2016

Ny Wizz Air-rute til Københavns Lufthavn

Wizz Air på vej mod 150.000 passagerer i Billund