Wizz Air Airbus A320 i Billund Lufthavn (Foto: BLL)

Halvårsminus hos Wizz Air trods stærkt kvartal

Wizz Air har netop præsenteret et halvårsregnskab med et minus på 63,8 millioner euro til trods for en god sommer. Det er særligt regnskabsårets første kvartal, der bærer skylden for resultatet.

Det har været et forår samt en sommer med kaos-lignende tilstande i en del lufthavne verden over, da udfordringer med at skaffe tilstrækkeligt med personale har ført til forstyrrelser af flytrafikken, og det har også haft konsekvenser for Wizz Air.

Det viser det halvårsregnskab, som lavprisselskabet netop har offentliggjort. Det endte med et minus på 63,8 millioner euro (475 millioner kroner) for de seks måneder, der sluttede den 30. september i år. Resultatet er skabt ud af en omsætning på 2,1 milliarder euro, hvilket svarer til 15,6 milliarder kroner.

Ifølge Wizz Air skyldes det negative resultat især forstyrrelserne, der dog fortrinsvis påvirkede selskabet i første kvartal, der løb fra april til juni, mens flyselskabet leverede ”stærke resultater” i regnskabsårets andet kvartal fra begyndelsen af juli til og med udgangen af september.

I disse tre måneder fløj selskabet med 14,3 millioner passagerer, havde en omsætning på 1,3 milliarder euro (9,6 milliarder kroner) og endte med et positivt resultat på 68,2 millioner euro (507 millioner kroner) fremgår det af regnskabet.

Belægningen fortsat under 2019-niveauet
I løbet af de første to kvartaler af regnskabsåret har Wizz Air i alt haft 26,5 millioner passagerer ombord i de hvide, lilla og lyserøde fly, og det er 19,9 procent flere i forhold til samme periode i 2019, hvor selskabet betjente 22,1 millioner passagerer.

Når man sammenligner halvårets belægningsgrad med den, som Wizz Air havde i samme periode i 2019, står det dog klart, at selskabet endnu ikke helt er tilbage på samme niveau. I løbet af det netop forgangne halvår havde flyselskabet en belægning på 86.9 procent, hvorimod den var 94,6 for tre år siden.

Wizz Air oplyser derudover, at selskabet per den 30. september rådede over en flåde, der består af 168 fly. Flåden er blevet øget med 16,7 procent i forhold til samme periode i 2021, hvor koncernen havde 144 fly.

Vil øge kapaciteten i løbet af vinteren
József Váradi, der er Wizz Airs koncernchef, understreger, at driften er vendt tilbage til normale tilstande i løbet af det seneste kvartal således, at forstyrrelserne ikke længere forventes at få indvirkning på flyselskabets resultater.

”Vi befinder os igen på det lave niveau af trafikforstyrrelser, som vi historisk har haft. Det er vigtigt, da det gør det muligt for os atter at yde den fremragende kundeservice, som vores brand er bygget op omkring, og derudover har det også haft en positiv afsmitning på vores økonomiske resultater.”

”I takt med, at vi nærmere os vintersæsonen forbereder vi os på at have en godt 35 procent højere kapacitet i andet halvår, når man sammenligner med 2019,” udtaler topchefen, der derudover fortæller, at Wizz Air planlægger at etablere endnu flere flyruter til og fra Mellemøsten.

Ifølge Váradi satte Wizz Air desuden en ny intern rekord, da selskabet foretog 859 flyvninger på en enkelt dag den 5. september og opnåede et rekordhøjt niveau i trafikken mellem juni og august, hvor flyselskabet havde 12,9 millioner rejsende ombord.


Relaterede artikler:

Wizz Air udnytter option på køb af 75 A321neo-fly

Wizz Air vinterlukker syv ruter fra Billund

Wizz Air igangsætter kæmpe offensiv i Saudi-Arabien