Noget tyder på at det ikke kun er konkurrenterne, som Ryanair skal overvinde, hvis de gør brug af de ansøgte slots i Københavns Lufthavn. I et brev til Københavns Lufthavns ledelse advarer HK Luftfart om konsekvenserne, hvis Ryanair vil forsøge at flyve uden overenskomster.
Noget tyder på at det ikke kun er konkurrenterne, som Ryanair eventuel skal overvinde, hvis de vælger at gøre brug af de ansøgte slots i Københavns Lufthavn. I et brev til Københavns Lufthavns administrerende direktør, Brian Petersen, advarer HK Luftfartom konsekvenserne, hvis Ryanairvil forsøge at flyve uden overenskomster.
“Nedenstående fagforeninger ønsker at gøre CPH opmærksom på, at i tilfælde af at Ryanair agter at lande i CPH/Swift uden at have indgået overenskomst med de LO forbund som er repræsenteret i CPH vil der blive varslet hovedkonflikt på Ryanair og sympatikonflikt på CPH i alle aktiviteter som omfatter Ryanair og dertil knyttede underleverandør af ydelser,“ lyder det i brevet, der blev sendt i sidste uge til lufthavnens ledelse.
“Vi ønsker naturligvis ikke at komme i den situation og forventer at Ryanair indgår overenskomst, i modsat fald bliver vi nødt til at reagere,“ hedder det i brevet, der er underskrevet afHenrik Bay – Clausen fra 3F Kastrup, Henrik Nipper fra Metal afd. 16, John Dybart fra Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Landssammenslutning (VSL) samt Nicolas E. Fischer fra HK Luftfart.
Tilsammen udgør de fem underskrivere en så væsentlig del af lufthavnens arbejde, at truslen kan blive en alvorlig forhindring for Ryanairs planer om at indtage Københavns Lufthavns nye lavpristerminal SWIFT, der efter planen står klar i slutningen af oktober.
Europas største lavprisflyselskab har søgt start- og landingstilladelser til 23 ruter. Ansøgningen blev i første omgang indgivet for perioden fra 31. oktober 2010 til 26. marts 2011.
Ryanair flyver i forvejen til lufthavnene i Billund og Århus, men har ikke tidligere fløjet til Københavns Lufthavn, dels fordi selskabet ikke har kunnet få opfyldt sine økonomiske betingelser, dels fordi Ryanair hidtil har haft en strategi om at anvende sekundære lufthavne, der er noget billigere end hovedlufthavnene.
Ryanair har ansøgt om slots til flyforbindelser, der involverer 23 destinationer i samlet 11 lande, herunder Belgien, Finland, Frankrig, Holland, Italien
Italien, Marokko og Tyskland.
Senest medio august skal Ryanair meddele Københavns Lufthavn, hvorvidt de ansøgte slots skal frigives eller udnyttes.
—
Foto: “Vi forventer, at Ryanair indgår overenskomst, i modsat fald bliver vi nødt til at reagere,“ siger Nicolas E. Fischer, formand for HK Luftfart.