Jetstream-fly fra AIS Airlines. (Foto: AIS Airlines | Facebook)

Hollandsk flyselskab lynlukker rute til København

Torsdag flyves der sidste gang på den mindste internationale rute fra Københavns Lufthavn. AIS Airlines trækker sig fra ruten til Groningen efter 12 måneders drift.

Den 4. marts sidste år sikrede det hollandske flyselskab AIS Airlines, at der atter blev flyforbindelse mellem København og Groningen, efter at Nordica nogle måneder forinden havde trukket sig fra ruten.

AIS Airlines etablerede sig med to hverdagsafgange opereret med 19-sæders turbopropfly af typen British Aerospace Jetstream 32, men det har været svært ved at sikre lønsomhed i ruten. Det betød, at ruten siden september har været forlænget til Münster-Osnabrück for at etablere et bedre kundegrundlag.

Det er tilsyneladende ikke lykkedes, for torsdag den 20. februar flyves der foreløbigt sidste gang mellem Groningen og København.

“Omkostningerne er for høje til at fortsætte driften,” siger Arend van der Meer, administrerende direktør for AIS Airlines, til det hollandske luftfartsmedie Zakenreisnieuws.nl.

CPH mister to destinationer
Det er nogle andre toner, end forud for etableringen af ruten den 4. marts sidste år. Der var optimismen ganske betydelig.

“Vores produkt passer perfekt til denne rute. Vi har de rigtige fly til at etablere stabile og pålidelige operationer på tyndere ruter. Ved at flyve med brændstofeffektive turbopropfly med en noget mindre sædekapacitet kan vi tilbyde et passende produkt,” lød det dengang fra AIS-direktøren.

Så selvom brændstofpriserne den seneste måned er faldet med 20 procent som følge af Covid19-udbruddet, så er der ikke nok til, at AIS Airlines ønsker at fortsætte på ruten.

Rutelukningen betyder samtidig, at det heller ikke længere vil være muligt at flyve fra CPH til Münster-Osnabrück, hvorfor der vil være to destinationer, der forsvinder på den danske hovedstadslufthavns rutekort, når den mindste internationale rute indstilles.

Ikke helt opgivet
Før AIS Airlines overtog Groningen-ruten, havde der været en pause på ni uger, idet Nordica fra september 2016 til december 2018. Ruten blev dengang opereret med en 49-sæders Embraer ERJ145, der var wetleaset fra British Midland Regional, der gik konkurs i februar 2019.

Dermed er det bevist, der eksisterer et vist potentiale på ruten, hvorfor AIS Airlines ikke har opgivet for altid.

”Vi ser på, om vi kan nedbringe omkostningerne. Vi holder muligheden åben for at genoptage flyvningerne i fremtiden,” siger Arend van der Meer.

 

AIS Airlines er et flyselskab, der blev etableret i 2009 og beskæftiger otte Jetstream 32 på rute- og charterflyvninger. Hovedkontoret ligger i Lelystad Lufthavn i nærheden af Amsterdam, men operationerne foregår primært på det tyske og svenske marked. I Tyskland driver selskabet ruten mellem Münster-Osnabrück og Stuttgart, og i Sverige flyves der fra Borlänge til Gøteborg og Malmø samt fra Malmø til Örebro.

 

Relaterede artikler:

Ny tysk destination fra CPH

Lille hollandsk flyselskab åbner rute til København

Ny rute fra København til det nordlige Holland