Cathay Pacific vil atter benytte luftrummet over Rusland på flyvninger mellem New York og Hongkong. Det betyder både mindre udgifter til brændstof samt en kortere flyvetid.
Siden Rusland i februar i år invaderede nabolandet Ukraine, har flyselskaber fra andre lande gjort markant mindre brug af landets luftrum end sædvanligt. Kort tid efter tropperne krydsede grænsen til nabolandet blev Rusland nemlig ramt af sanktioner fra blandt andet EU, Storbritannien og USA.
Sanktionerne indbefattede blandt andet, at russiske flyselskaber blev forment adgang til en lang række luftrum. Som modsvar herpå valgte styret også at udelukke en række lande fra at benytte luftkorridorerne over Rusland.
Det er fortrinsvis flyselskaber fra vestlige lande, som Rusland har nægtet adgang til luftrummet. Det beflyves eksempelvis fortsat af selskaber fra Indien, Tyrkiet, Mellemøsten samt Kina. Korean Air, All Nippon Airways og en række andre asiatiske flyselskaber har dog valgt at undgå luftrummet af sikkerhedshensyn.
Vil spare flyvetid og brændstof
Efter at have fløjet andre ruter siden marts, vil Cathay Pacific fra tirsdag i denne uge atter benytte det russiske luftrum på flyvninger mellem New York og Hongkong. Det vil ske via den såkaldte polarrute, og selskabets fly vil gøre brug af den østlige del af luftrummet.
Den beslutning vil både forkorte flyvningerne og forbedre brændstoføkonomien, men Cathay Pacific vil dog blive nødt til at betale overflyvningspenge til Rusland. Selskabet bekræfter oplysningerne i en skriftlig kommentar til erhvervsmediet Bloomberg.
”Der er andre store flyselskaber, som flyver gennem det russiske luftrum, og der er ingen sanktioner, som forhindrer Cathay Pacific i at foretage overflyvninger af Rusland. Polarruten er garant for en sikker, direkte samt den hurtigst mulige flyvning for de af vores kunder, der skal rejse fra Nordamerikas østkyst til Hongkong.”
Vil undgå lufthavne i Rusland
Cathay Pacific er desuden kommet med en melding til selskabets piloter, hvori det lyder, at det vil sikre en ”sikker og mere effektiv drift”, at flyselskabet igen vil overflyve Rusland. Det understreges dog, at flyvningerne vil blive tilrettelagt sådan, at man ikke er afhængig af at skulle lande i russiske lufthavne.
Cathay skriver videre, at brugen af polarruten betyder, at ”det er muligt at optimere antallet af passagerer og bagage, der tages med ombord”, ligesom den ”gør, at det ikke er nødvendigt at foretage en mellemlanding for at skifte flypersonale i henhold til hviletidsreglerne”.
Den 12. oktober foretog Cathay Pacific en flyvning mellem New York og Hongkong, der grundet ruteomlægningerne uden om det russiske luftrum endte med at være den længste i selskabets historie, da der blev fløjet 10.365 miles (16.677 kilometer) på 17 timer og otte minutter. Inden krigen i Ukraine ville flyvetiden i stedet have været omkring 15 timer, ifølge Bloomberg.
Relaterede artikler:
Cathay-flyrute bliver ufrivilligt verdens længste