IAG-koncernchef Willie Walsh. (Foto: IAG)

IAG raser over hjælpende hånd til Flybe

IAG har onsdag sendte en klage til EU-Kommissionen over et påstået brud på konkurrencereglerne efter den britiske regerings aftale med Flybe.

Redningen af det britiske flyselskab Flybe med op til 2.400 arbejdspladser og et omfattende rutenet, der binder Storbritannien sammen ad luftvejen, har skabt vrede hos IAG, der er moderselskab for blandt andet British Airways og Aer Lingus.

Aftalen mellem den britiske regering og Flybe er ikke offentliggjort i detaljer, men ifølge Sky News handler det om, at Flybe har fået tilladelse til at udskyde betalingen af skyldige passagerafgifter til over 100 millioner britiske pund (875 millioner kroner, red.) i op til flere år.

Dette mener IAG ikke er foreneligt med EU´s konkurrncelovgivning og reglerne om statsstøtte, da aftalen i princippet er at betragte som et lån.

“Dette er et åbenlyst misbrug af offentlige midler,” siger IAG´s afgående koncernchef Willie Walsh til flere internationale nyhedsbureauer.

Anstrengt forhold
Flybe er ejet af Virgin Atlantic sammen med Stobart Group og Cyrus Capital Partners, og at det netop er Virgin Atlantic, som den konservative britiske regering er kommet til undsætning, er en torn i øjet for IAG-bossen.

Der har nemlig gennem flere årtier hersket en dårlig stemning mellem British Airways og Virgin Atlantic, siden Virgin-stifteren Sir Richard Branson vandt en retssag, hvor det kom frem, at British Airways havde anvendt “beskidte tricks” i en smædekampagne mod opkomlingen. 

I dag er det dog begrænset, hvor meget konkurrence, der er mellem Flybe og IAG. Det er primært på ruten mellem London og Edinburgh samt på nogle Aer Lingus-ruter.

Premierminister Boris Johnson tager dog IAG-klagen med ophøjet ro.

”Regeringen har handlet i fuld overensstemmelse med reglerne om statsstøtte, og der har ikke været nogen statsstøtte til Flybe,” sagde en talsmand for Boris Johnson i dag til britiske journalister. ”Enhver støtte, der ydes, vil blive ydet på rent kommercielle vilkår,” tilføjede han.

Skal følge EU-regler – lidt endnu
Boris Johnson er kendt for at være kritiker af EU´s konkurrenceregler, da han tidligere har udtalt, at krisen i den britiske stålindustri i 2015 kunne have været undgået, hvis det ikke var for statsstøttereglerne.

Samtidig med den hjælpende hånd til Flybe vil finansministeren Sajid David tage initiativ til at undersøge, om der kan ske en reformering af passagerafgiften på indenrigsflyvninger. Hvis samtlige flyselskaber på de britiske indenrigsruter får en lempelse af passagerafgiften, er der ikke noget at komme efter rent EU-retligt.

Selvom Storbritannien forlader EU den 31. januar, kan Boris Johnson og den britiske regering dog ikke blæse på de gældende regler. I en 11-måneders overgangsperiode frem til den 31. december 2020 gælder EU-lovgivningen stadig for Storbritannien. Herudover kan EU-Kommissionen undersøge mulige brud på EU´s statsstøtteregler – der er fundet sted før overgangsperioden – i op til fire år efter overgangsperiodens afslutning.

 

Relaterede artikler:

Flybe reddet af den britiske regering

Medie: Stort britisk flyselskab tæt på kollaps

Flybe bliver til Virgin Connect