IATA forudser kaos i lufthavnene, hvis ikke verdens regeringer får sat skub i digitale løsninger, når vaccinepas og andre sundhedspapirer skal kontrolleres. Selvom trafikken for øjeblikket er lav, er ventetiden i lufthavnene fordoblet.
Før COVID-19 brugte passagerer i gennemsnit cirka halvanden time på det praktiske i forbindelse med en rejse: check-in, aflevering af bagage, sikkerhedscheck, eventuel paskontrol og toldbehandling samt afhentning af bagage.
Ifølge IATA, der er luftfartsselskabernes internationale brancheorganisation, viser tal fra lufthavnene, at i spidsbelastningstider risikerer passagererne lige for øjeblikket at bruge tre timer på den slags. Og det er endda i tider, hvor der kun er 30 procent af de rejsende, der var før COVID-19.
Derfor advarer IATA om kaos i lufthavnene, medmindre man snart bliver enige om, at digitalisere måden at administrere sundhedsoplysninger i forbindelse med rejser (vaccinepas og dokumentation for COVID-19-test). I Danmark er denne problematik løst med det digitale coronapas, der kan benyttes ved rejser i EU fra den 1. juli.
Papir tager lang tid
De længste køer er opstået ved check-in og ved paskontrol (emigration og immigration), hvor vaccinepas og dokumentation for COVID-19-test hovedsageligt kontrolleres som papirdokumenter.
Fremskrivninger viser, at sker der ikke en effektivisering de steder, risikerer passagererne at skulle bruge fem en halv time på at komme gennem lufthavnen, når trafikken når op på 75 procent af trafikniveauet før COVID-19, og otte timer når trafikniveauet er tilbage på det normale.
Betydelige forstyrrelser
”Uden en automatisk løsning til COVID-19-kontrol er der udsigt til betydelige lufthavnsforstyrrelser. Vi skal automatisere kontrollen af vaccine- og testcertifikater, før trafikken begynder at vokse. De tekniske løsninger findes, men regeringerne skal blive enige om de digitale standarder. Og de skal handle hurtigt,” siger Willie Walsh, IATA’s generaldirektør.
”Det her kan ikke vente. Flere og flere mennesker vaccineres, flere grænser åbner, og reservationsmønstre fortæller, at efterspørgslen lukker op på ekstremt højt niveau. Men regeringer og de kompetente myndigheder handler isoleret og bevæger sig alt for langsomt. En rolig genstart er stadig mulig, men regeringerne er nødt til at forstå, at det haster, og handle hurtigt,” forsætter han.
Står i vejen for selvbetjening
I løbet af de seneste år er flypassagerer blevet opdraget til selv at klare rigtig meget på egen hånd i lufthavnene. De står selv for check-in, de dropper bagagen, og går gennem elektroniske porte ved at bruge boardingkortet som adgangsnøgle. Alt dette risikerer at blive sat tilbage, hvis passagererne skal til at vise papir på, at de er vaccineret eller testet, flere steder i processen.
Relaterede artikler:
CPH: Perioder med for lange ventetider