IATA: Fem procent lavere billetpriser i 2015

Den internationale luftfartsorganisation IATA forventer et fald i billetpriserne på 5,1 procent næste år. Det er faldende oliepriser og en stærkere global økonomi, der skaber denne udvikling.

Luftfartssektoren synes på vej ud af krisen, hvis man skal tro IATA, der er den internationale luftfartsorganisation. I år vil organisationens 250 medlemmer, der repræsenterer 84 procent af verdens samlede flytrafik, samlet komme ud med et overskud på 19,9 mia. dollars, eller godt 120 mia. danske kroner.

Men udsigterne for 2015 er også lovende. Her forventer IATA en stigning i overskuddet på 25 procent, således at branchens samlede nettoresultat bliver omkring 25 mia. dollars, svarende til 150 mia. danske kroner, næste år.

Målt per passager forventer flyselskaberne at tjene 7,08 dollars (42,50 kroner) i 2015, mens den tilsvarende indtjening i 2013 var 3,38 dollars, eller 20,30 kroner. Prognoserne for 2015 indebærer en resultatmargin på 3,2 procent, hvilket stadig er relativt smalt.

“Udsigterne for luftfartsindustrien er i bedring. Den globale økonomi er forsat i fremgang, og faldet i oliepriserne vil styrke opsvinget næste år. Når vi forudsiger, at flyselskaberne vil tjene 25 mia. dollars næste år, er det også vigtigt at huske, at der stadig kun er en resultatmargin på 3,2 procent. En resultatmargin på 3,2 procent giver ikke meget plads til afvigelser, hvis eksterne faktorer rammer branchen,“ siger Tony Tyler, der er direktør for IATA.

Prisfald på flybilletter
Ifølge Tony Tyler er der udsigt til, at forbrugerne kan høste en del af gevinsten på de forbedrede vilkår for flyselskaberne. Det er nemlig forventningen, at en del af besparelserne kommer videre til forbrugerne.

Justeret for inflation vil de gennemsnitlige flybilletpriser eksklusive skatter og afgifter falde med 5,1 procent i 2015 i forhold til niveauet i år. En gennemsnitlig returbillet beregnet fra samtlige 16.151 rutestrækninger fløjet af IATA-flyselskaberne vil således koste 458 dollars, eller godt 2.750 kroner.

Prisfaldet ventes dog ikke at slå så kraftigt igennem i Europa. I modsætning til andre markeder, slås flyselskaberne stadig med massive økonomiske udfordringer. De europæiske flyselskaber ventes kun at tjene 4 mia. dollars (20 mia. danske kroner) næste år, hvilket svarer til en resultatmargin på 1,8 %. Dermed er der ikke plads til at lade for mange besparelser gå videre til kunderne.