IATA: ‘Klodsede’ GDS-systemer sætter udviklingen i stå

Flyselskabernes udvikling bliver holdt tilbage af ‘klodsede’ globale distributionssystemer (GDS), der anvendes af rejsebureauerne, sagde IATA´s topchef Tony Tyler i sidste uge på Air Transport IT topmødet i Bruxelles. Det skal der nu laves om på.

Der blev langet kraftigt ud efter de globale distributionssystemer indenfor luftfarten, da Tony Tyler, topchefen for den internationale luftfartsorganisation IATA, i sidste uge talte ved SITA Air Transport IT topmødet i den belgiske hovedstad Bruxelles.

IATA-topchefen understregede vigtigheden af anvendelsen af IT hos luftfartsindustrien, der opererer med smalle profitmarginer på 0,5 procent. Ifølge Tony Tyler skal luftfartsselskabernes IT-partnere bidragetil atøge indtægterne samt reducere omkostningerne og dermed forbedre luftfartsindustriens samlede bundlinje.

DeIT-partnere der hentydes til er blandt andet de globale distributionssystemer som Amadeus og Travelport. Og IATA har valgt distributionen som et af tre nøgleområder, som der fremadrettet skal arbejdes med for at sikre en bedre indtjening for luftfartsselskaberne.

“Mens 1970´ ernes EDB-reservationsystemer satte luftfarten årtier foran andre forbrugerorienterede industrier, er det nu GDS-modellen, der holder os tilbage. Nye modeller, der er mere detail-baserede, giver mulighed for kundevenlige interaktioner i næsten alle andre forbrugsorienterede online-aktiviteter. Men GDS-modellen er for klodset til at nemt at kunne tilpasses nye trends i retning af ‘unbundling’ og salg af enkeltprodukter,“ sagde Tony Tyler.

Ny distributionsmodel på vej
Udtalelsen er et frontalangreb på de arbejdsværktøjer, som mange rejsebureauer er afhængige af og som i dag sætter en del begrænsninger efter lavprisflyselskabernesindtog i markedet, der har øget fokus påsalg af tillægsydelser.

IATA vil derfor i oktober måned i forbindelse med Word Passenger Symposium løfte sløret for en ny distributionsmodel, der ifølge Tony Tyler vil revolutionere distributionen af luftfartsselskabernes ydelser.

“GDS-seskaberne og systemleverandørerne har en vigtig rolle at spille i forhold til at arbejde sammen med os for at optimere distributionen og udnytte de muligheder, der hermed skabes for hele værdikæden,“ sagde IATA-topchefen ved mødet i Bruxelles.

Udover distributionen vil IATA arbejde for forbedre IT-systemer til beslutningsstøtte samt systemer, der kan optimere den operationelle effektivitet.

Link: Remarks of Tony Tyler at the SITA Air Transport IT Summit, Brussels