Landingsstellet kollapsede under landing. (Foto: Rannsóknarnefnd Samgönguslysa)

Icelandair lægger sag an efter flyhavari

Det bliver nu op til en canadisk domstol at afgøre, om det var et problem med en af boltene, der var skyld i, at landingsstellet på et Icelandair-fly kollapsede under en landing i begyndelsen af 2020.

Det islandske flyselskab Icelandair går rettens vej i jagten på kompensation efter, at højre side af landingsstellet på en Boeing 757-200 fra selskabet brød sammen på landingsbanen i Keflavik International Airport den 7. februar 2020 med 160 passagerer og seks besætningsmedlemmer ombord.

Flyet, der har registreringsnummeret TF-FIA, var i gang med landingen i lufthavnen efter en flyvning fra Berlin på flight FI529, men da det under den ublide landing hoppede anden gang, brød højre side af landingsstellet sammen, så flyet kurede hen ad landingsbanen, mens der kom gnister og røg fra motoren.

Ingen af de ombordværende kom til skade under den dramatiske landing, men efter flyet blev standset, hvilede det på næsehjulet og højre motor. Hvis det står til Icelandair, skal hændelsen dog have konsekvenser for det flyværksted, der installerede landingsstellet.

Vil kompenseres for flyskader og indtjeningstab
Det er virksomheden Kelowna Flightcraft – også kaldet KF Aerospace – fra den canadiske delstat British Columbia, der ifølge Icelandair er skyld i havariet. Parterne har samarbejdet i mere end et årti, men hændelsen på landingsbanen har tilsyneladende dryppet malurt i bægeret.

Dokumenter fra en domstol i delstaten afslører nemlig, at flyselskabet ønsker kompensation for skaderne på flyet samt tabt indtjening som følge af hændelsen. Ifølge dokumenterne mener Icelandair nemlig ikke, at landingsstellet var installeret korrekt.

“Icelandair hævder, at hovedlandingsstellets kollaps var forårsaget af Kelowna Flightcrafts uagtsomhed og/eller kontraktbrud,” lyder det i dokumenterne. Det skriver det canadiske medie CBC News.

Monteret med en forkert bolt
Flyselskabet påstår, at Kelowna Flightcraft benyttede en forkert bolt, da stellet blev monteret. Landingsstellet blev oprindeligt købt i Florida og sendt til Canada. Her skulle de ansatte på flyværkstedet have benyttet en forkert bolt under monteringen.

Landingsstellet blev angiveligt afsendt med en bolt, der var “løst placeret” på en sidestiver og blot skulle forhindre, at stellet blev beskadiget under transporten. Icelandair mener dog, at denne bolt blev benyttet til den endelige montering af stellet, selvom den var for stor og havde en “advarselsmærkat” på.

Kelowna Flightcraft har endnu ikke officielt svaret på påstandene fra Icelandair, men selskabets direktør for kommercielle services Grant Stevens har dog sendt en udtalelse til CBC News, hvori han kortfattet forholder sig til anklagerne.

“Aerospaces forsikringsselskaber undersøger i øjeblikket de beskyldninger, der er fremsat mod selskabet, men fordi denne sag nu behandles ved domstolene, vil det ikke være passende for KF Aerospace at kommentere yderligere offentligt.”

 

Relaterede artikler:

Landingsstel kollapsede på Icelandair-fly

Lyn lavede kæmpehul i næsen på Icelandair-fly

Icelandair mindskede underskuddet i 2021