Mere effektiv udnyttelse af de eksisterende terminalbygninger og yderligere automatiseringer er et vigtigt parameter for Københavns Lufthavn. Selvbetjening er en stor del heraf, idet effektiv drift og lave omkostninger er en forudsætning forfortsat at kunne tiltrække ny trafik.
Fremtidens rejseform tilhører luftfarten. Verdens 23.000 passagerfly vil i år transportere omkring 2,8 milliarder passagerer, og dette tal ventes at stige til 16 milliarder i 2050.
En så voldsom vækst skaber både udfordringer og muligheder, også for Københavns Lufthavn.
“For at klare os i de kommende årtiers konkurrence lufthavne imellem, må vi formå at møde denne kapacitetsefterspørgsel med innovative teknologiske løsninger og effektiv infrastruktur. Det må gøres på en måde, der både møder vores passagerers forventninger og behov og møder nødvendigheden af bæredygtig og ansvarlig udvikling,“ siger Thomas Woldbye, der er CEO forKøbenhavns Lufthavne A/S.
Her sætterKøbenhavns Lufthavn fokus på fremtidens luftfart, hvor selvbetjening kombineret med nye teknologiske muligheder skal fjerne køerne i lufthavnen.
Check-in, security, bagagedrop og andreprocesser, der kan skabe ventetid og irritation for passagerer, vil blive endnu mere automatiseret og drevet af selvbetjening.
“Drømmescenariet må være en passager- og bagagehåndtering uden flaskehalse og kø-situationer. Om 20 år er jeg sikker på, at vi kan ordne alt det, vi normalt foretager os i en lufthavn, hjemmefra. Det eneste man som passager skal gøre, før man går ombord i flyet, er at aflevere eventuel bagage på et selvbetjent bagage drop,” siger direktør for Ground Operation & In-flight Services i Norwegian, Bjørn Erik Barman-Jenssen i denseneste udgave af CPH Perspective.
Fremtiden tilhører mobile enheder
Ifølge Bjørn Erik Barman-Jenssen blevcheck-in introduceret i luftfartens barndom, hvor man havde behov for at krydse af på manuelle lister, mærke bagage med manuelle bagagelapper og give passageren et security nummer (boarding nummer).
Mange flyselskaber og lufthavne hænger fortsat fast i denne gamle tankemåde, meni fremtiden vil en mikrochip i mobilen kunne afløse papirbilletter, boardingkort og bemandede flaskehalse ved check-in, bagdrop og paskontrol.
“Ikke så langt ude i fremtiden vil du bruge oplysningerne på din telefon til at
identificere dig ved bagagedrop, i security, i paskontrollen, ved gaten, og du ved altid, hvor din bagage er, og hvem du for eksempel sidder sammen med i flyet. Du er altid online med dine omgivelser – venner, business partnere, luftfartselskab og lufthavn,“ siger Jeff Salter, der er chef for business development i Københavns Lufthavne.
Fremtiden for Københavns Lufthavn handler derfor ikke udelukkende om flere kvadratmeter i en Terminal 4for at kunne håndtere målsætningen om 30 millioner passagerer i 2020. Det handler ligeså meget om effektiv udnyttelse af de eksisterende terminalbygningerog et bedre passager-flow gennemyderligere automatiseringer.