Boeing 737 MAX 9 fra United Airlines. (Foto: United | PR)

Ingen MAX-flyvninger hos United før juni

Flyselskaberne fortsætter med at rykke tidspunktet for, hvornår Boeing 737 MAX kan være tilbage i kommerciel drift. United regner først med MAX´en fra den 4. juni.

United Airlines, der er en af verdens største flyselskaber, er også ramt af MAX-groundingen, og nu har selskabet igen måttet tilpasse trafikprogrammet i forhold til de manglende 737-fly fra Boeing.

MAX´en er således fjernet fra trafikprogrammet frem til den 4. juni, og dermed følger United efter flere amerikanske selskaber, der netop har rykket tidspunktet for, hvornår man kan forvente, at problemflyet er tilbage i luften.

Southwest Airlines, der er verdens største operatør af 737 MAX, forventer tidligst MAX´en tilbage i drift fra den 13. april 2020, mens American Airlines netop har justeret tidtabellen til en MAX-genstart den 7. april. Icelandair, der også er MAX-operatør, har i sidste uge meddelt, at man indtil videre har fjernet Boeing 737 MAX fra trafikprogrammet indtil maj måned.

Årsdagen for, at MAX-flyene blev beordret på jorden, er den 12. marts, og det er således forventeligt, at groundingen kommer til at vare mellem 13 og 15 måneder.

14 fly på jorden
Ifølge Reuters vil de amerikanske transportmyndigheder, FAA, tidligst recertificere Boeing 737 MAX-flyene i midten af februar eller begyndelsen af marts. Herefter kan der gå omkring fire uger, før de groundede fly har fået opdateret softwaren og er blevet klargjort til kommerciel drift.

“Da vi stadig ikke kender datoen, hvor MAX´en kan være tilbage i drift, er det bedst for vores kunder og vores drift at skubbe vores tidslinje til starten af ​​juni. Ved at flytte datoen mere end en måned tilbage – som vi tidligere har gjort i løbet af 2019 – giver det os mulighed for at få større sikkerhed for at kunne at give vores kunder og vores drift en en mere fast og definitiv tidsramme,” siger United-talsmand Frank Benenati.

United har i øjeblikket 14 fly af typen 737 MAX 9 stående på jorden, og hos Boeing holder yderligere 27 færdigproducerede fly og venter, fordelt med 16 737 MAX 9 og 11  737 MAX 8.

Uden de allerede leverede MAX-fly i luften må United i januar og februar annullere 56 flyvninger dagligt. I marts og april vil der være tale om 80 daglige flyvninger, mens antallet når op på 108 i maj og begyndelsen af juni.

 

Relaterede artikler:

United køber 19 brugte Boeing 737-fly

Vil ombooke passagerer med MAX-flyskræk

Donald Trump har groundet Boeing 737 MAX-flyene