Air Europa Airbus A330-200. Foto: Wikimedia Commons

Intens konkurrence på skandinaviske Madrid-ruter

Det spanske flyselskab Air Europa åbner ruter til København og Stockholm til juni, hvormed der for alvor bliver skruet op for konkurrencen til og fra Madrid.

Der er lagt op til en tæt luftkrig den kommende sommer på ruterne fra Madrid-Barajas Airport og til Københavns Lufthavn og Stockholm Arlanda.

I midten af juni introducerer spanske Air Europa nemlig nye ruter til henholdsvis den danske og svenske hovedstad, og de to ruteåbninger knytter sig til en i forvejen intens konkurrence på disse strækninger. Air Europa sætter ind til de to destinationer med tre ugentlige rotationer fra Madrid, og mellemdistanceflyvningerne udføres med Airbus A330-200 frem til midten af september.

Air Europas indtræden til de to skandinaviske destinationer optrapper dermed konkurrencen til og fra den spanske hovedstad. Når Air Europa har åbnet sine ruter, vil der hver uge fra Københavns Lufthavn være i alt 22 afgange til Madrid – fordelt på fem afgange med Ryanair, syv med Norwegian, syv med Iberia Express samt de tre med Air Europa.

Fra Stockholm Arlanda bliver der – fra midten af juni – 17 ugentlige afgange til Madrid – fordelt på syv med Norwegian, syv med Iberia samt de tre Air Europa-afgange.

Mens Ryanair, Norwegian, Iberia Express og Iberia alle opererer med fly til Skandinavien, der maksimum har plads til 189 passagerer, vil Air Europa overgå dette markant. Spaniens tredjestørste flyselskab har nemlig plads til 299 passagerer i sine Airbus A330-200, hvoraf 24 er sæder på business class.

Enormt potentiale i København og Stockholm
I første omgang meldte Air Europa ud, at selskabet ville benytte sine nyere og lidt større Boeing 787-8 og -9 Dreamlinere, men i begyndelsen af året blev flytypen ændret til Airbus-langdistanceflyet. Dreamliner-flyene har plads til henholdsvis 296 (heraf 22 på business class) og 333 (heraf 30 på business class) passagerer, hvorfor kapaciteten til København og Stockholm dermed bliver mindre end først planlagt.

Air Europa får fra den 15. juni rotationer mellem Madrid og København på tirsdage, torsdage og lørdage, mens afgangene til og fra Stockholm bliver på mandage, onsdage og lørdage med rutestart den 17. juni. Ruteåbningerne er led i Air Europas plan om at vinde udbredelse på det europæiske kontinent.

”Det enorme potentiale i begge byer har været afgørende for at opbygge vores europæiske netværk til sommersæsonen. Vi tilbyder ruteflyvninger, der sikrer en perfekt tilslutning til de fleste af vores indenrigsruter og internationale ruter, ligesom vi tilbyder de bedste produkter og tjenester til meget konkurrencedygtige priser om bord,” siger Imanol Pérez, marketingdirektør i Air Europa.

Udskifter langdistancefly
I de kommende sommermåneder åbner Air Europa også nye ruter til Alghero og Athen, hvilket bringer det samlede antal europæiske destinationer op på 17. Herudover har flyselskabet 23 indenrigsruter samt fire ruter til Afrika/Mellemøsten og 23 til Nord-, Mellem- og Sydamerika.

SkyTeam-medlemmet Air Europa har hovedsæde på Mallorca, men selskabets største hub er Madrid-Barajas Airport. Flyselskabet blev grundlagt i 1986 og er 100 procent ejet af rejsekoncernen Globalia. Air Europa er Spaniens tredjestørste flyselskab – kun overgået af Iberia og Vueling.

Air Europa råder over i alt 12 Airbus A330-200 og henholdsvis otte og to af Dreamliner-typerne Boeing 787-8 og -9. Selskabet har ordre på yderligere 16 787-9, som skal erstatte de ældre A330-fly.

 

Relaterede artikler:

A330-langdistancefly på Madrid-rute fra CPH

Dreamliner på ny rute fra Madrid til København

Air Europa med nyt bonusprogram

Air Europa vender tilbage til København

Medier: Air France-KLM vil købe Air Europa