Interkontinental trafik vokser med over 12 % i CPH

Der er gang i den interkontinentale vækst i Københavns Lufthavn. I årets fire første måneder voksede de interkontinentale ruter med 12,4 % i Københavns Lufthavn, og indenfor det næste år forventes CPH at nå op på 25 interkontinentale flyruter.

Når man taler interkontinentale flyruter, kan der være forskellige definitioner af, hvad der er “ægte“ interkontinentalt.

Holder man sig til, at definitionen af interkontinentale flyruter er trafik mellem kontinenterne, kan Københavns Lufthavn bryste sig af 25 af slagsen indenfor det næste års tid. Det sker, når Gulf Air den 1. juli åbner en rute til Bahrain, Thai Airways den 4. november åbner til Phuket, og SAS i marts måned 2012 vender tilbage på ruten til Shanghai.

Men i de 25 ruter er så også medregnet Cimber Sterlings rute til Tel Aviv, Norwegian-ruterne til Marokko og Air Greenlands to ruter til Grønland.

Næsten 2 millioner passagerer

Men det ændrer ikke på den kendsgerning, at antallet af interkontinentale ruter er vokset støt siden år 2000. Dengang var der 15 interkontinentale ruter fra Københavns Lufthavn. Herefter dykkede antallet til 13 i 2002, men i 2012 vil der således være næsten dobbelt så mange interkontinentale ruter fra den danske hovedstadslufthavn.

Fra 2000 til 2003 lå antallet af interkontinentale passagerer stabilt på omkring 1,6 millioner årligt, mens man i 2010 nåede op på lige knapt 2 millioner interkontinentalepassagerer, hvilket svarer til en stigning på næsten 25 procent.

“I de første fire måneder af 2011 lå antallet af interkontinentale passagerer gennem CPH 12,4 % højere end i samme periode sidste år,“ fortæller pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn.

Han fremhæver trafikken til Mellemøsten som stærkt stigende. Det skyldes indsættelse af ekstra kapacitet fra Qatar Airways, mens forventningerne til den kommende Gulf Air-rute til Bahrain og Emirates-ruten til Dubai er også ganske betydelige.

Udenlandske selskaber bærer væksten

Udviklingen i den interkontinentale trafik fra Københavns Lufthavn har primært udenlandske luftfartsselskabers fortjeneste – og ikke SAS. Det skandinaviske luftfartsselskab har igennem de seneste par år lukket ruter fra København til blandet andet Seattle og Dehli. Men med genoptagelse af Shanghai-ruten i foråret 2012, er SAS ved at vinde noget at det tabte terræn tilbage.

Seneste fjer i hatten for Københavns Lufthavn er den direkte rute med Thai Airways fra København til Phuket, der starter op den 4. november.Ttil gengæld har lufthavnen måttet notere, at Delta Air Lines i første omgang vinterlukker ruten mellem København og New York-JFK.

Men Københavns Lufthavn øjner i horisonten nye rutemuligheder til Indien i samarbejde med Air India ogBrasilien i samarbejde med TAM Airlines. Herudover ligger flere lavprisflyselskaber i front med langruteplaner, blandt andet Norwegian samt malaysiske Air Asia X.

Når CPH i foråret2012 forventes at nå op på 25 interkontinentale ruter, vil de være fordelt på følgende selskaber: Air Canada (1), Air Greenland (2), Arikia (1), Cimber Sterling (1), Delta Air Lines (2), Egyptair (1), Emirates (1), Gulf Air (1), Iran Air (1), Middle East Airlines (1), Norwegian (3), Pakistan International (1), Qatar Airways (1), Singapore Airlines (1), SAS (7), Syrian Arab Airlines (1) og Thai Airways (2).

På ruterne til Bangkok og Dubaivil der være dobbeltdækning, idet både SAS og Thai Airways flyver til den thailandske hovedstadslufthavn, mens Norwegian og snart Emirates dækker ruten til Dubai i fællesskab. Endelig flyver både israelske Arkia og danske Cimber Sterling på ruten til Tel Aviv – førstnævnte dog kun i højsæsonen.