Det danske flyselskab Jet Time fyrer hver tredje medarbejder og dropper fragtflyvning og SAS-flyvninger.
Krisen i det danske flyselskab Jet Time er nu så stor, at mere end hver tredje medarbejder vil modtage en opsigelse i december og forlade selskabet over de næste ni måneder. I alt afskediges 278 medarbejdere. Det er en konsekvens af at selskabet stopper med at operere fem fragtfly for et stort europæisk kurérfirma samt gradvist stopper med at operere otte ATR72-600 turbopropfly for SAS.
Fremover skal selskabet kun beskæftige sig med seriecharter og ad hoc-charter med en flåde kun bestående af Boeing 737-700 fly. Dermed vender selskabet tilbage til kun at have den kerneforretning, som man startede op med i 2005. I de senere år er fragtflyvningerne og wet lease-operationen for SAS kommet til. Men de to ben giver underskud.
“Vi vender tilbage til Jet Times oprindelige kerneforretning, charterflyvninger, som var den, der lagde grundstenen for selskabets succes. Jet Time har fortsat en relevans i markedet for passagerflyvninger, og det er i dette segment, vi har en unik serviceprofil. Forretningsområderne Fragt og ACMI på ATR72-fly har skabt for stor en kompleksitet i Jet Time og har været direkte årsag til, at selskabet de seneste år har opereret med store underskud. Nu tager vi de nødvendige skridt, således at Jet Time igen bliver en rentabel forretning med en forenklet forretningsmodel og kun én flytype i flåden,” siger Jørgen Holme, adm. direktør i Jet Time, og fortsætter:
“Det er et stort og drastisk skridt at skulle afskedige så mange loyale og dygtige medarbejdere. Det er desværre også et nødvendigt skridt, hvis Jet Time skal overleve på længere sigt. Vi vil nu, i det omfang det er muligt, gøre vores bedste for, at de berørte medarbejdere får den bedst mulige støtte og de bedste
muligheder for at komme videre.”
Langt større end forventet
Frem til 2013 leverede Jet Time hvert år solide overskud. Men siden fragtflyvningerne og SAS-flyvningerne er kommet til, har der været røde tal på bundlinjen. I regnskabet for 2014/2015, der blev afsluttet ved udgangen af august sidste år havde selskabet et underskud på 142 mio. kroner. I regnskabsåret for 2015/2016 bliver underskuddet i samme størrelsesorden.
“Vi havde forventet tab i år, men det bliver langt større end ventet,” siger Lars Thuesen, bestyrelsesformand og hovedaktionær i Jet Time, til Finans.dk.
Jet Time og SAS har aftalt, at SAS-flyvningerne gradvist nedtrappes i takt med at andre operatører overtager wet lease-flyvningerne for SAS. Til september næste år er det slut med at flyve med ATR72 for SAS.
Akut redningsplan
Jet Time har været i vanskeligheder gennem længere tid. I januar 2015 iværksatte selskabet det, som man selv kaldte en akut redningsplan, efter at selskabet kom ud af det seneste regnskabsår med et underskud på 69,9 mio. kroner og en omsætning, der var langt lavere end budgetteret.
Ved årsskiftet 2015/2016 forlod Klaus Ren den direktørpost, som han havde haft siden selskabets start i 2005. Ind på posten kom i stedet Teddy Zebitz, der kom fra en stilling som Emirates Airlines’ danske landechef. Han holdt dog kun fem måneder på posten, inden han blev afløst af Jørgen Holme, der tidligere havde stået i spidsen for en turnaround af Atlantic Airways.
I juni i år meddelte Jet Time, at 25 ud af 78 stillinger i den tekniske afdeling i Kastrup var ved at blive nedlagt som følge af, at der blev færre fly og færre flytyper i flåden i kombination med, at de store vedligeholdelseseftersyn fremover bliver outsourcet til en ekstern leverandør.
Relaterede artikler:
Jet Time afskediger 25 ansatte og reducerer flyflåde markant