SAS lukker om tre uger sin rute mellem Aarhus og Stockholm. Det skyldes de massive nedskæringer i Jet Time, som i dag opererer ruten for SAS.
De massive nedskæringer i Jet Time, som selskabet annoncerede onsdag formiddag, får store konsekvenser for Aarhus Lufthavn. Jet Time stopper nemlig trinvist med at operere otte ATR72-600 turbopropfly på vegne af SAS. Det første af Jet Time’s ATR-fly, som tages ud af SAS-produktionen, bliver det fly, som i dag blandt andet bruges på ruten mellem Aarhus og Stockholm.
Det betyder, at SAS fra og med den 22. december i år lukker den rute, som selskabet åbnede i oktober sidste år efter 16 år uden en SAS-udenrigsrute fra Aarhus.
Arlanda-ruten har været medvirkende til, at udenrigstrafikken i Aarhus Lufthavn i 2016 er gået frem med ikke mindre end 26 procent til 136.462 rejsende i årets første ti måneder mod 108.334 rejsende i samme periode året før.
Ikke garantere genåbning
SAS kalder selv rutelukningen for midlertidig. Men en genåbning afhænger ikke blot af om selskabet kan finde en ny underleverandør til at betjene ruten med det rette materiel. Det afhænger også af hvordan det passer ind i SAS’ overordnede rutenetværk. Så SAS kan ikke garantere at ruten bliver genåbnet.
Sagen er nemlig den, at SAS også flyver mellem Billund og Stockholm Arlanda. En rute, der opereres af irske CityJet med CRJ900-fly i SAS-farver. Desuden har SAS sin indenrigsrute fra Aarhus til Københavns Lufthavn, hvorfra der er næsten 20 daglige flyvninger til Stockholm. Og endelig så flyver Sun-Air som British Airways franchise partner mellem Aarhus og Stockholms Bromma-lufthavn. Så muligheden for at komme nogenlunde gelinde frem og tilbage mellem Danmarks næststørste by og Sveriges hovedstad er fortsat tilstede.
Da Sun-Air som nævnt flyver til Bromma-lufthavnen, så mister Aarhus Lufthavn den direkte forbindelse til SAS’ store trafikknudepunkt i Arlanda-lufthavnen. Herfra er der blandt andet gode forbindelser ud i den svenske provins samt til Finland og Baltikum. Desuden er det muligt i Arlanda blandt andet at gå ombord på SAS’ fly til Los Angeles og Hong Kong. To destinationer, som SAS ikke beflyver fra Københavns Lufthavn.
Passagerer, der har booket billet til ruten mellem Aarhus og Stockholm efter den 21. december vil blive ombooket til ruten mellem Billund og Stockholm eller via København.
Endegyldigt færdige
Foruden Aarhus-ruten, så lukker SAS også sin rute mellem København og den svenske industriby Linköping, som følge af Jet Time’s trinvise exit. Linköping-ruten betjenes nemlig også af Jet Time med et ATR72-600 fly og vil blive lukket den 18. januar. Derudover bliver et ATR72-fly den 3. februar næste år erstattet af et CRJ900-fly opereret af CityJet på ruten Trondheim-Aalesund-Bergen i Norge.
Dermed tages tre ATR72-fly i løbet af godt to måneder ud af Jet Time’s produktion for SAS. De øvrige fem fly forsvinder, når Jet Time til september næste år endegyldigt er færdig med at operere ATR72-fly for SAS. Noget som selskabet startede med i efteråret 2013, da de første spritnye ATR72-600 fly blev leveret.
Hvilket eller hvilke flyselskaber, der skal overtage Jet Time-produktionen har SAS ikke lagt sig fast på endnu.
”Det er for tidligt at sige noget om endnu,” siger SAS’ danske pressechef, Mariam Skovfoged, til CHECK-IN.dk.
Normalt sendes regionalproduktionen i udbud, så flyselskaberne har mulighed for at byde ind. I øjeblikket opererer Jet Time og britiske Flybe ATR72-fly for SAS, mens irske CityJet og SAS’ eget datterselskab, Cimber A/S, opererer CRJ900-fly for SAS.
Relaterede artikler:
Aarhus Lufthavn har fundet et nyt mini-hub