Ryanair Boeing 737-800 i Billund Lufthavn (Foto: BLL)

Jyske lufthavne afhængige af Ryanair

De jyske lufthavne i Billund og Århus er i stigende grad afhængig af trafikken fra det irske lavprisflyselskab Ryanair. Selskabet er i dag næststørste kunde i begge lufthavne og har angiveligt planer om at etablere ruter til den nye Swift-lavpristerminal i Københavns Lufthavn.

For mindre end 10 år siden havde lufthavnene i Billund og Århus hver én primær kunde at pleje. I Billund var den suverænt største kunde MAERSK AIR, mens Aarhus Lufthavn i en årrække har været stærkt afhængig af SAS som operatør på indenrigsruten til hovedstaden.

Men udviklingen har ændret sig i de senere år. For snart 5 år siden etablerede Ryanair sig i Billund Lufthavn. Sidenhen er selskabets aktiviteter vokset støt, således at selskabet i dag udbyder lidt mere end 28 % af den samlede rutekapacitet i den vestdanske internationale lufthavn kun overgået af Cimber Sterling, der er ansvarlig for 30 % af det samlede sædeudbud.

Markedsandele Billund Lufthavn -01JAN10 – 30JUN10
(fordelt på udbudt sædekapacitet på ruteflyvning – afgående fly)

01. Cimber Sterling, 199.072 (30,0 %)
02. Ryanair, 186.732 (28,3 %)
03. KLM, 93.187 (14,1 %)
04. Lufthansa, 57.533 (8,7 %)
05. British Airways – operated by SUN-AIR, 46.645 (7,0)
06. Øvrige selskaber, 77.321 (11,9 %)

I alt 660.490 udbudte rutefly-sæder ud af Billund Lufthavn i 1. halvår 2010.

Også i Aarhus-Lufthavn har Ryanair sat sig tungt på lufthavnens passagerandel. Her er SAS dog stadig den største operatør, selvom selskabet har reduceret i trafikprogrammet flere gange gennem de senere år – og nu igen fra august måned.

MarkedsandeleAarhus Lufthavn – 01JAN10 – 30JUN10
(fordelt på udbudt sædekapacitet på ruteflyvning – afgående fly)

01. SAS, 95.919 (49,0 %)
02. Ryanair, 51.975 (26,6 %)
03. Cimber Sterling, 26.972 (13,8 %)
03. British Airways operated by SUN-AIR, 20.778 (10,6 %)

Ialt 196.644 udbudte flysæder ud af Aarhus Lufthavn i første halvår 2010.

Samlet set repræsenterer Ryanair således lidt mere end en fjerdedel af passagertrafikken fra de to jyske lufthavne.

Ifølge brancheforlydender skulle Ryanair angiveligt være på vej til Københavns Lufthavn måske allerede fra vinterfartplanen 2010/11. Selskabet har i hvert fald søgt “slots“ til lidt mere end en snes ruter til/og fra lufthavnen i Kastrup.

“Quick in / quick out“
Ryanair har i flere omgang gået massivt ind i lufthavne rundt omkring i Europa for derefter at trække sig ud igen efter et par år. Nogle gange har undskyldningen været et svagt marked, men andre gange Ryanairs exit været en konsekvens af, at det irske selskab ikke har kunnet opnå de rigtige betingelser hos den respektive lufthavn.

Et af de bedste eksempler herpå stammer fra Valencia i Spanien. Her etablerede Ryanair i august 2007 en base, hvorfra der blev opbygget en årlig trafik på 750.000 passagerer. Der var bl.a. ruter til Billund og til Stockholm-Skavsta fra den spanske lufthavn.

Men i oktober måned året efter valgte Ryanair igen at lukke basen. Årsagen til beslutningen fremgik tydeligt i en pressemeddelelse fra Ryanair. Heraf fremgik, at de lokale myndigheder (Comunitat Valenciana) “har nægtet at medvirke til konstruktive drøftelser om at markedsføre lufthavnen og dens ruter i Rynairs omfattende europæiske netværk.“

I nyere tid har der været eksempler på skandinaviske lufthavne, der har modtaget Ryanair-trafik for at se den forsvinde igen. Esbjerg Lufthavn havde frem til efteråret 2007 en direkte rute til London-Stansted. Men den blev lukket, da Ryanair i stedet valgte at etablere ruten fra Billund.

Men også Malmø-Sturup lufthavnen i Sydsverige har været genstand for det irske luftfartsselskabs opmærksomhed. Her åbnede Ryanair med pomp og pragt og med klar intention om at erobre markedsandele i Øresundsregionen. Men i efteråret 2007 blev trafikken med ét slag flyttet væk fra Malmø angiveligt p.g.a. markedsforholdene. Men inden da havde Ryanair etableret ruter til London, Dublin, Barcelona, Madrid og Marseille fra den sydsvenske lufthavn.

Der er naturlig grund til at glæde sig over passagervækst, hvad enten den kommer fra Ryanair eller andre selskaber. Men det gamle ordsprog:“Ilden er en god tjener og en grum herre“, kunne meget vel overføres til samarbejdsrelationen med Ryanair. Det viser eksempler fra det europæiske luftfartsmarked med al tydelighed.

Foto: Ryanair repræsenterer ca. 28 % af passagertrafikken med rutefly i Billund Lufthavn.