Flyselskaber fra Kina og Taiwan har adskillige Europa-ruter på tegnebrættet i år.
Adskillige europæiske flyselskaber har ansat kinesisk kabinepersonale på selskabernes ruter mellem Europa og Kina. Det skyldes at kinesere på rejse ikke altid taler specielt godt engelsk og derfor føler sig mere trygge og bedre serviceret, når kabinepersonalet er landsmænd og taler samme sprog.
I disse år får kineserne dog flere og flere muligheder for at rejse med kinesiske flyselskaber, når de skal på ferie eller forretningsrejse i Europa. Et godt eksempel er Beijing Capital Airlines nye sommerruter fra Beijing og Hangzhou till København. Selskabet startede sidste år med flyvninger i september og oktober en gang om ugen fra hver af de to kinesiske storbyer. I år vil selskabet flyve fra april til oktober.
To ruter fra Shanghai
2016 byder på endnu flere europæiske ruter fra kinesiske flyselskaber. Det er især China Eastern Airlines, der i stigende grad sætter kursen mod Europa.
Allerede i januar i år åbnede China Eastern en rute mellem den kinesiske by Wenzhou og Italiens hovedstad Rom med to ugentlige flyvninger med Airbus A330-200.
I midten af juni åbner selskabet to ruter fra Shanghai Pu Dong til Prag i Tjekkiet og Amsterdam i Holland. Ruterne vil blive fløjet henholdsvis tre og fire gange om ugen med Airbus A330-200 fly. Samtidig indsætter selskabet større fly på den ene af to daglige flyvninger på sin rute mellem Shanghai og Paris Charles de Gaulle, i det man skifter fra Airbus A330-200 til Boeing 777-300ER på den ene flyvning. Den anden vil fortsat blive betjent med Airbus A330-200.
I slutningen af juni vender China Eastern desuden tilbage til Madrid efter 13 års fravær, når selskabet åbner en rute fra Shanghai Pu Dong. Ruten vil blive opereret fire gange om ugen med Airbus A330-200.
Konkurrence fra hjemmebanekonkurrent
Også i østaten Taiwan, der officielt hedder Republikken Kina, har flyselskaberne et godt øje til Europa og især Centraleuropa. Det ene af østatens to store flyselskaber, Star Alliance-selskabet EVA Air, sætter således større fly ind på ruten mellem Taipei og Wien. Fra starten af oktober bliver et Airbus A330-200 fly erstattet med Boeing 777-300ER på ruten, som flyves fire gange om ugen.
To måneder senere får EVA Air konkurrence på Wien-ruten fra hjemmebanekonkurrenten China Airlines, der fra 3. december begynder at flyve tre gange om ugen med nye Airbus A350-900XWB fly. Samtidig indsætter China Airlines Airbus A350-900 på selskabets rute til Amsterdam, hvor den nuværende mellemlanding i Bangkok bliver droppet. I stedet vil selskabet flyve direkte mellem Taipei og Amsterdam fire gange om ugen.
Samme manøvre laver man på ruten til Rom i Italien, som selskabet i dag flyver til to gange om ugen med mellemlanding i Delhi i Indien. Den rute vil fra 3. december gå direkte mellem Taipei og Rom og blive betjent med Airbus A350-900.