KLM tester nyt boardingsystem

Træk et nummer og gå først ombord, når det bliver din tur. KLM tester denne nye måde at boarde fly på.

KLM har siden sidst i oktober 2014 testet et nyt boardingsystem. Passageren trækker en seddel med kønummer, der viser hvornår man skal gå ombord. Systemet, som KLM selv kalder ”SmartBoarding”, har været i test på udvalgte fly fra Amsterdam. Til at starte med var det kun fly fra gate C13 og gate C15 til Berlin, Budapest og Helsinki det blev testet på. Men KLM har nu udvidet til, at det gælder alle KLM-destinationer fra C-gatene i Schiphol-lufthavnen ved Amsterdam.

Kønummer
Systemet er i testfasen og baseret på, at man scanner sit boardingkort i en specielt opsat maskine ved gaten. Denne giver den rejsende en seddel med et kønummer, der viser hvornår man skal gå ombord på flyet. På eksempelvis KLM’s Boeing 737-800 maskiner, vil et fuldt fly have numre fra 1 til 180. Rækkefølgen på numrene er baseret på passagerens placering i flyet.

KLM har i testfasen delt flyet op i tre sektioner, hvor alle vinduessæder i bagerste sektion får de laveste numre. Passagerer, der skal sidde på de pladser, kan således gå ombord først. Derefter følger midtersæderne i samme sektion, inden gangpladserne kommer. Efterfølgende kommer samme rækkefølge for midterste og til sidst frontsektionen.

Rejsende med kort i de ædle valører fra KLM’ loyalitetsprogram, eller partnerprogrammer i SkyTeam, får fortrinsret i køsystemet. Det samme får passagerer med businessbilletter.

Splittes op
CHECK-IN-dk’s medarbejder opdagede det nye system ved en tilfældighed, da det blev benyttet på min afgang fra Amsterdam til Berlin. Rejsen var af privat karakter med hustru og to børn. Men selv om vi rejste på samme booking og placeret to og to bag ved hinanden, fik vi vidt forskellige kønumre. Det laveste nummer var 10 grundet et KLM platinum-kort, mens min datter, der sad ved siden af mig, fik nummer 69. Min hustru og søn havde endnu højere numre og heller ikke efter hinanden.

KLM’s betjening ved gaten oplyste dog ved personlig henvendelse, at vi kunne gå sammen på det laveste nummer, da der var tale om børn. Flyet blev på grund af sen ankomst 50 minutter forsinket og KLM’s personale valgte til sidst at boarde flyet på klassisk manér og brugte derfor ikke kønumrene på denne afgang.

Mere effektivt
”I KLM ønsker vi, at effektivisere vores boardingproces, således at vi kan undgå forsinkelser og på sigt udføre flere rotationer med vores fly”, siger talsmand i KLM, Joost Ruempol, til CHECK-IN.dk.

Han fortæller videre, at testen af det nye system vil løbe til udgangen af marts 2015, hvorefter KLM vil evaluere testfasen, inden de indfører systemet som gældende for alle afgange fra Amsterdam. Hvornår KLM vurderer, at indføre på øvrige lufthavne er ikke bestemt.

”Indtil videre har testfasen været meget positiv og vi har gode tilbagemeldinger fra de rejsende,” fortsætter Joost Roempol, som erkender, at der er visse børnesygdomme i testfasen. Eksempelvis at rejsende, der følges ad, splittes op.

”KLM lytter til de input vi får, fra såvel vores passagerer, som fra vores personale ved gatene,” forklarer Joost Roempol.

Øverst: Sedlen med kønummer viser, hvornår den rejsende skal gå ombord. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

I midten: De blå automater sættes op ved gatene hvor SmartBoardning testes. De rejsende skal scanne sit boardingkort, hvorefter maskinen giver et kønummer. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Nederst: En tavle over gaten, viser hvilket nummer der skal gå ombord i flyet. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)