Boeing 787-9 Dreamliner. (Foto: KLM)

KLM vender tilbage til Mumbai

Amsterdam får to Mumbai-ruter, når KLM til oktober vender tilbage til verdens ottendestørste by.

Københavns Lufthavn mener de får en, hvis de får lov at udbygge lufthavnen. Bruxelles Zaventem-lufthavnen har lige fået en igen og Amsterdam får snart to. Der er natuligvis tale om direkte flyruter til Indiens største by Mumbai, der med sine 23,6 mio. indbyggere er verdens ottendestørste by.

Den 29. oktober vender KLM tilbage til Mumbai efter 16 års fravær med tre ugentlige flyvninger fra Amsterdam Schiphol-lufthavnen. KLM vil betjene ruten med Boeing 787-9 fly med plads til 294 sæder.

Dermed får Schiphol sin anden rute til byen med flest indiske millionærer og milliardærer. Indiske Jet Airways har nemlig i forvejen daglige flyvninger mellem de to byer med Boeing 777-300ER fly. Foruden Amsterdam-Mumbai, så flyver Jet Airways også Amsterdam – Delhi og Amsterdam – Toronto, hvor flyet fra Delhi sendes videre vestover fra Amsterdam til Toronto og så samme vej tilbage.

Rejser videre til Nordamerika
Indtil slutningen af marts sidste år var det Bruxelles Zaventem-lufthavnen, der lagde asfalt til de tre Jet Airways-ruter. Inderne valgte dog at rykke hele operationen til nabolufthavnen og samtidig indgå et omfattende codesharesamarbejde med Air France-KLM. Dermed blev selskabets udbud af ruter til Nordamerika fra Indien via Europa udvidet betragteligt, da Air France-KLM og USA-partneren Delta Air Lines har langt flere nordamerikanske ruter fra Amsterdam Schiphol-lufthavnen end den hidtidige samarbejdspartner Brussels Airlines havde fra Bruxelles.

Nu har Bruxelles imidlertid fået sin Mumbai-forbindelse tilbage, da Brussels Airlines i slutningen af marts begyndte at flyve på ruten et år efter Jet Airways forlod den.

Det anslås, at 70-80 procent af de rejsende fra Indien til Amsterdam rejser videre til Nordamerika.

Air France-KLM og Jet Airways samarbejder ikke kun omkring at bringe rejsende til og fra Nordamerika. De samarbejder også om trafikken mellem Europa og Indien. Og her er KLM’s Mumbai-rute ikke det eneste tiltag i den kommende vintersæson. Jet Airways lancerer nemlig ruter mellem Bengaluru og Amsterdam samt mellem Chennai og Paris. Det bringer KLM, Air France og Jet Airways op på at operere 64 returflyvninger om ugen mellem Europa og Indien mod Lufthansas 67 returflyvninger.

17 ønskedestinationer
I december 2016 løftede Københavns Lufthavn sløret for sin store udbygningsplan, der skal gøre lufthavnen i stand til at håndtere op mod 40 mio. passagerer. Her var Mumbai en af de i alt 17 interkontinentale destinationer, som lufthavnen mener vil komme til, hvis man får lov at lukke lufthavnens tværbane og bygge passagerfaciliteter og standpladser på arealet. Sidenhen har lufthavnen moderet sine udbygningsplaner og vil nu blot forkorte tværbanen indtil der en dag bliver brug for endnu flere standpladser.

Blandt de 17 ønskedestinationer er også Indiens hovedstad Delhi, som Københavns Lufthavn i de seneste måneder har været snublende nær at få en Air India-rute fra. Men ifølge Air Indias koncernchef, Ashwani Lohani, så har Air India valgt Stockholm Arlanda frem for København til sit nye skandinaviske brohoved. Således agter Air India ifølge koncernchefen at åbne en Stockholm-rute allerede fra den 15. august i år.

 

 

Relaterede artikler:

Air India vælger Stockholm i stedet for København

17 nye langdistanceruter ved udbygning af CPH

Brussels Airlines åbner rute til Mumbai

Ny europæisk gateway for Jet Airways