Premium Economy-kabine hos Air France, som er KLM's søsterselskab.

KLM vil introducere ægte Premium Economy

KLM har besluttet at tilbyde Premium Economy-klasse på selskabets langdistancefly. Klassen erstatter den nuværende Economy Comfort.

KLM har gennem flere år tilbudt mellemklassen Economy Comfort på selskabets langdistancefly, men har hidtil ikke haft en ”ægte” Premium Economy-klasse i modsætning til søsterselskabet Air France og den amerikanske partner Delta Air Lines.

Nu vil KLM imidlertid introducere Premium Economy-klassse på langdistanceflåden. Det bekræftede KLM’s administrerende direktør Pieter Elbers i forbindelse med præsentationen torsdag af ​​Air France-KLM-gruppens resultater for 2019. Det skriver det hollandske luftfartsmedie Luchtvaart.nl.

Følger konkurrenter og partnere
Ved at tilbyde den nye mellemklasse følger KLM trenden fra på både de største konkurrenter og KLM’s vigtigste partnere inden for luftfart.

”Vores nordatlantiske partnere Air France, Delta og Virgin Atlantic har alle allerede en Premium Economy. Hvis KLM ikke har det, vil det betyde produktforskelle, som vi helst ikke ønsker for kunderne,” sagde Pieter Elbers for nyligt til Aviation News Magazine.

KLM har i årevis tilbudt mellemklassen Economy Comfort til rejsende, der ønsker lidt mere komfort.

På denne klasse, der er indrettet som en zone forrest i Economy Class-kabinen, er der normale Economy Class-sæder, men passagererne har op til 10 centimeter mere benplads, ligesom sæderne kan justeres fire-fem centimeter længere tilbage i ryggen i forhold til almindelig Economy.

Kommer tidligst om et år
En ægte Premium Economy Class er typisk indrettet i en separat kabine og tilbyder foruden ekstra benplads også bredere og mere behagelige sæder end på Economy Class. De fleste flyselskaber tilbyder også mere luksuriøse måltider på denne klasse.

Pieter Elbers anslår ifølge Luchtvaart.nl, at der vil gå mindst et år, inden de første KLM-fly med Premium Economy-klassen går i luften.

”Der skal udarbejdes tegninger, certificeringen skal indledes, materialer bestilles, og en leverandør skal vælges. I øjeblikket kræver ting som coronavirus ekstra opmærksomhed fra os. Men når du mener det alvorligt med at implementere en sådan klasse, så bruger du ikke mange år på at gøre det,” siger Pieter Elbers til det hollandske luftfartsmedie.

KLM langdistancefly, som omfatter Boeing 787, Boeing 777, Boeing 747 og Airbus A330, er i dag indrettet med 35-48 sæder på Economy Comfort.

 

Relaterede artikler:

Nyt servicekoncept på KLM’s langruter

Med ekstra benplads til Los Angeles

Nye kabiner i KLMs A330-200