Kø-måling fra CPH skal bruges i New York

Den nordjyske virksomhed BLIP Systems har netop installeret et avanceret kø-målingssystem i Terminal 4 i New Yorks JFK-lufthavn. Det er samme teknologi, der anvendes til kø-måling i Københavns Lufthavn.

I den lille nordjyske by Vodskov, der ligger nordøst for Aalborg, sælger man måleudstyr til en lang række lufthavne over hele verden.

Det er virksomheden BLIP Systems, der har succes med produkter til kø-måling i blandt andet lufthavne, og virksomheden har netop afsluttet en stor installation i Terminal 4 i New York J.F. Kennedy Airport.

Her bliver det fremover muligt at lave præcise målinger at køer til sikkerhedskontrol og immigration, således at der bliver sikret et bedre flow gennem terminalen, hvor der årligt passerer op imod 20 mio. rejsende igennem.

Målingernes foretages via passagerernes mobiltelefoner, hvor der opfanges signaler fra tændte Bluetooth og WiFi-tilslutninger. I USA har 64 procent af alle voksne mennesker en smartphone, og 94 procent har den altid på sig, hvorfor det er muligt at benytte signaler herfra til kø-målinger.

“Det er ikke nødvendigt at måle alle passagerer, blot en procentdel af dem. Vi kan lave forudsigelser baseret på den reelle produktion i området, hvor vi måler ved hjælp af et større antal sensorer, mens vi frasorterer alle målinger, der afviger fra det normale,“ forklarer marktingchef Christian Bugislaus Carstens fra BLIP Systems til CHECK-IN.dk.

CPH har erfaring med BLIP-produkterne
Københavns Lufthavn har også gennem nogle år brugt teknologien fra den nordjyske virksomhed. I sensommeren sidste år valgte CPH at udvide installationerne fra den centrale sikkerhedskontrol til den gamle indenrigsterminal samt til SAS Fast Track og Non-Schengen til Schengen kontrolområdet.

Før BLIP Systems fik installationer i Københavns Lufthavn blev målingerne foretaget manuelt. Man i dag er det i CPH, ligesom i en lang række andre lufthavne, mere effektivt at kunne forudsige passagernes flow gennem lufthavnen for at undgå flaskehalse og for lange ventetider.

“De største fordele ved systemet er, at det giver let adgang til historiske data, men det stadig analyserer live-data omkring ventetider. Det betyder, at vi nu har monitorer, der viser præcise realtidsmålinger af ventetiden for vores passagerer i alle vores internationale terminaler,“ udtalte Birgitte Krabbe, områdeleder for Security Passenger Check, da BLIP-systemerne fik større udbredelse i CPH sidste år.

Den nuværende installation har dog ikke været tilstrækkelig til at sikre tilfredsstillende målinger af ventetiden for de omkring 2.000 nye indenrigspassagerer, der fra begyndelsen af april blev flyttet fra Terminal 1 til hovedsikkerhedskontrollen. Her arbejder Københavns Lufthavn på en opgradering af systemet, således at målingerne bliver mere præcise.