Morgentravlhed i Terminal 2 i Københavns Lufthavn. (Foto: Matthias Wagner)

Københavns Lufthavn tilbage med overskud

Københavns Lufthavn kom ud af tredje kvartal med et overskud før skat på 77 millioner kroner. Det var dog 120 millioner kroner fra statens hjælpepakker, der sikrede overskuddet.

Med blot 3,8 millioner passagerer gennem terminalerne i Københavns Lufthavn i de første ni måneder af 2021 er det ikke underligt, at den danske hovedstadslufthavn tirsdag har offentliggjort et kvartalsregnskab, hvor årets samlede underskud før skat indtil videre beløber sig til 774 millioner kroner.

Men heldigvis er der positive strømninger, da tredje kvartal isoleret set skabte et overskud før skat på 77 millioner kroner. Det er første gang siden coronapandemiens start, at CPH kan præsentere et kvartalsresultat med sorte tal, selvom 120 millioner kroner i statsstøtte i realiteten har sikret det positive resultat.

Resultatet i tredje kvartal er opnået på baggrund af en omsætning på 626 millioner kroner, hvoraf de aeronautiske indtægter udgjorde 241 millioner kroner, mens de non-aeronautiske indtægter, der primært består af koncessionsindtægter fra shoppingcentret samt indtægter fra parkeringer, løb op i 285 millioner kroner.

”Flyrejserne i Europa gjorde comeback denne sommer, båret frem af coronapas, vacciner, lempede restriktioner og den underliggende efterspørgsel efter rejser,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye i en kommentar til kvartalsregnskabet.

Transfertrafikken skal i gang
Selvom september sluttede med et trafikniveau, der lå lige under 50 procent i forhold til samme periode i 2019, så har optimismen indfundet sig på Lufthavnsboulevarden i Kastrup, hvor CPH har sit administrative hovedkontor.

Det hænger sammen med, at der er åbnet for rejser til nogle af de vigtige oversøiske markeder. Det var også tiltrængt, da passagertallet på de interkontinentale ruter i år blot har ligget på 13 procent af 2019-niveauet, hvilket samlet repræsenterer et tab på omkring 2,5 millioner passagerer.

”Det er en god nyhed, at rejserestriktionerne i Danmark nu stort set er fjernet, og at USA og Thailand er genåbnet for turisme og rejser i november. USA er et af verdens vigtigste markeder, og før coronakrisen rejste op mod en million amerikanere på ruterne til Danmark. For vores hub er det afgørende at få gang i transfertrafikken, så rejsende fra eksempelvis Norden, Baltikum og Nordeuropa flyver via CPH for at komme til Nordamerika og Asien,” uddyber Thomas Woldbye.

Stadig træk på kreditfaciliteter
Coronakrisen har været hård ved Københavns Lufthavn, der har måttet låne penge for at finansiere driften. Det var heller ingen undtagelse i tredje kvartal, hvor der måtte trækkes 129,8 millioner kroner på kreditfaciliteterne. Det på trods af, at CPH har reduceret omkostninger og investeringer med omkring to milliarder kroner siden pandemiens begyndelse.

Derfor glæder lufthavnens sig også over, at det i tredje kvartal var muligt at indtægtsføre 120 millioner kroner i støtte fra statens hjælpepakker fra sidste år og i år til at dække de faste omkostninger.

”Regeringen har med støtten til driften af lufthavnen lettet lidt af det massive pres på vores likviditet. Det koster jo tæt på det samme at holde lufthavnen bemandet og banerne åbne, uanset om der er 70 eller 700 fly dagligt – og det har været dyrt for CPH at holde åben for luftfragten og den smule trafik, der har været i årets første måneder,” siger Thomas Woldbye.

Maksimalt 800 millioner kroner i underskud
Som hos mange andre aktører i rejse- og luftfartsindustrien er det umuligt at kigge ret langt frem i tiden, da rejserestriktioner og udvikling i COVID-19-pandemien hurtigt kan ændre forudsætningerne.

Københavns Lufthavn understreger dog, at omkostningsgrundlaget ligger fast for resten af året, og afhængigt af trafikudviklingen i den næste halvanden måneds tid, forventer CPH at lande et underskud før skat for hele året på mellem 700 og 800 millioner kroner. Dermed er der i realiteten udsigt til et fjerde kvartal med et nulresultat eller et lille plus.

 

Relaterede artikler:

CPH med større halvårsunderskud end i hele 2020

CPH tabte 3,3 millioner kroner om dagen

Reduceret aktionærudbytte i Københavns Lufthavn