SAS-strejken har betydet, at mange passagerer er søgt i retning af Norwegian, men koncernchefen håber dog alligevel, at der snart findes en løsning, da konflikten er et problem for hele branchen.
Siden SAS-piloterne officielt nedlagde arbejdet den 4. juli, har konflikten dagligt haft konsekvenser for mellem 30.000 og 45.000 passagerer, som enten har fået deres flyvninger til en feriedestination aflyst eller har stået i den prekære situation, at de ikke kan blive fløjet hjem igen fra en allerede påbegyndt rejse.
Efter mere end en uge med konflikt mellem SAS-ledelsen og flyselskabets piloter, er forhandlingerne atter blevet genoptaget onsdag formiddag, men det vides endnu ikke hvor lang tid, der vil gå, inden parterne kan sætte deres underskrift på en aftale, som kan få piloterne tilbage i cockpittet.
Situationen har blandt andet skubbet mange kunder i favnen på Norwegian, som til hverdag er en af SAS’ hovedkonkurrenter. Til trods for det udtrykker det norske flyselskabs topchef nu et ønske om, at konflikten snart bliver bragt til ende.
”Der er ingen tvivl om, at den situation, som SAS står i, er meget uheldig. Både for SAS selv, men også for branchen generelt. Hos Norwegian håber vi, at de kan finde en løsning på konflikten hurtigst muligt,” udtaler koncernchef Geir Karlsen til TV 2 Norge.
Et problem for hele branchen
Som nævnt betyder de mange SAS-aflysninger, at en del af kunder i stedet booker flybilletter hos Norwegian. Det har resulteret i, at flyselskabets billetpriser har foretaget en mindre himmelflugt, men det til trods mener Geir Karlsen dog, at situationen er problematisk.
”Jeg mener, at det i højere grad er et problem for hele branchen,” lyder det.
Det skyldes, at strejken går ud over passagerne, hvilket ikke alene nødvendigvis reflekterer dårligt på SAS, men også kaster skygger over andre flyselskaber. Det norske selskab er eksempelvis heller ikke ubekendt med at være i konflikt med dets ansatte, da 650 piloter hos Norwegian nedlagde arbejdet i marts 2015, da de frygtede, at det skandinaviske datterselskab, som de var ansat i, ville blive nedlagt.
”Engang for få år siden skete det samme hos Norwegian. Først og fremmest så håber vi, at vi kan undgå den slags situationer særligt på vegne af passagererne, som nu ikke kan komme ud at rejse,” slår Geir Karlsen fast.
Relaterede artikler:
Analytiker tror på SAS-løsning i denne uge
SAS og piloterne genoptager forhandlingerne
SAS-ansatte opfordrer piloter til at droppe strejken