(Foto: Andreas Wiese / airberlin)

Konkursbo vil have 15 milliarder af Etihad Airways

Airberlins administratorer kræver små 15 milliarder kroner af Etihad Airways, der ifølge konkursboet ikke har opfyldt sit finansielle ansvar.

Konkursboet efter airberlin kæmper en hård kamp for at stille Etihad Airways ansvarlig for, at det tyske flyselskab gik konkurs i august sidste år.

Administratorerne bag det tidligere tyske flyselskab mener, at airberlin ramte afgrunden, da Etihad Airways valgte at trække det økonomiske sikkerhedsnet væk under flyselskabet. Etihad Airways købte 30 procent af airberlin i 2012, og det mellemøstlige flyselskab lovede airberlin i april 2017, at det ville yde yderligere økonomisk støtte i de følgende 18 måneder.

Det blev kun til fire måneder, og så gik airberlin – Tysklands næststørste flyselskab på daværende tidspunkt – konkurs. Etihad Airways mente, at airberlins forretning var blevet forringet i et tempo, det ikke længere kunne forsvare.

Stærk modstand fra Etihad Airways
På den baggrund har airberlins administratorer valgt at rejse et erstatningskrav på to milliarder euro (14,9 milliarder kroner, red.) til Etihad Airways, fordi selskabet ifølge administratorerne ikke har opfyldt sine finansielle forpligtelser over for airberlin.

“Påstandene er til betaling af 500 millioner euro og oprettelsen af, at sagsøgte er forpligtet til at betale yderligere skader. Kammeret har midlertidigt sat det omtvistede beløb på op til to milliarder euro,” har en regional domstol i Berlin udtalt – ifølge nyhedsbureauet Reuters – i en erklæring fredag i sidste uge.

En talsmand for Etihad Airways har bekræftet, at flyselskabet har modtaget et erstatningskrav fra airberlins administratorer via den regionale domstol i Berlin.

“Vi mener ikke, at erstatningskravet er berettiget, og vi vil forsvare os kraftigt imod det,” har talsmanden udtalt.

Etihad Airways har ifølge Reuters understreget, at selskabet ikke har yderligere kommentarer til erstatningskravet på nuværende tidspunkt. Retten har meddelt, at Etihad Airways har indtil slutningen af januar med at reagere på sagen.

Regering trådte til
Da airberlin endte under administration, gik den tyske forbundsregering ind og ydede et lån på 150 millioner euro (1,1 milliarder kroner, red.). Det skulle give ro til at finde en køber. Det endte med, at Lufthansa, easyJet og den tidligere Formel 1-verdensmester Niki Lauda overtog airberlins aktiver.

Lufthansa-datterselskabet Eurowings overtog airberlins ruter fra Berlin og Düsseldorf til Københavns Lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Airberlin-kreditorer vil holde Etihad ansvarlig

Airberlin går i betalingsstandsning

Lufthansa overtager 81 fly og 3.000 airberlin-ansatte

Eurowings overtager airberlin-ruter til København

Medier: Etihad vil af med airberlin til Lufthansa