Qatar Airways A350-1000 i Københavns Lufthavn. (Foto: Jan Aagaard)

Kræver over fire milliarder i erstatning fra Airbus

Dokumenter fra sagen mellem Qatar Airways og Airbus afslører nu, at flyselskabet ønsker et milliardbeløb i erstatning fra flyproducenten. Beløbet bliver desuden større for hver dag, der går.

I alt 4,2 millioner dollars – eller 27,6 millioner kroner – så meget kræver Qatar Airways for hver dag, som 21 af selskabets 53 Airbus A350-fly har holdt parkeret siden en stævning blev udtaget den 17. december sidste år. Det er i tillæg til et beløb på 618 millioner dollars – eller lidt mere end fire milliarder kroner, som Qatar Airways har sagsøgt Airbus for.

I slutningen af 2021 kom det frem, at Qatar Airways har lagt sag an mod den franske flyproducent Airbus ved højesteretten i London. Stridens kerne er en sag om tæring på skrogene af flyselskabets A350-fly. Det blev opdaget, da malingen begyndte at krakelere, og i begyndelsen af august blev de første 13 fly sat på jorden efter krav fra luftfartsmyndighederne i Qatar.

I alt er 21 af selskabets 53 A350-fly for øjeblikket grounded. Qatar Airways har flere gange sagt, at flyselskabet mener, at tæringen kan påvirke flyenes luftdygtighed. Den påstand har Airbus afvist, men nu bliver det altså op til højesteretten at løse striden mellem de to parter.

Afslører nye detaljer
Torsdag blev der offentliggjort en række retsdokumenter fra sagen, der giver et dybere indblik i, hvordan Qatar Airways har opfattet forløbet. Det skriver Bloomberg. Ifølge dokumenterne tog tvisten sin begyndelse i november 2020.

Her sendte Qatar Airways en A350’er til lufthavnen i Shannon for at blive malet. Da den gamle maling blev fjernet, blev det opdaget, at der var tæring på flyets skrog. Det fik Airbus til at sende flere medarbejdere til Irland for at inspicere flyet.

Qatar Airways fortæller videre i retsdokumenterne, at flyet herefter blev sendt til Airbus’ faciliteter i Toulouse i Frankrig. Airbus foreslog efterfølgende, at der skulle foretages 900 lakreparationer på flyet for at udbedre tæringen.

Har tidligere indgået aftale om kompensation
Ifølge Qatar Airways har Airbus ikke foretaget en “retvisende og fuldstændig årsagsanalyse” af tæringen. Koncernchef Guillaume Faury fra Airbus har dog udtalt, at virksomheden “stor set er i mål” med hensyn til at løse A350-problemerne.

Qatar Airways siger desuden, at selskabet indgik en aftale med Airbus i december 2020, der betød, at flyproducenten indvilligede i at betale en daglig kompensation på 175.000 dollars (1,1 millioner kroner) for hvert grounded fly. Den aftale var tilsyneladende baseret på priserne fra januar 2015.

I dokumenterne peger Qatar Airways på flere fejl ved flyene. Det drejer sig om revner i malingen, problemer med kobberfolien, slid, afskalning, irring samt såkaldt rivet rash, hvor maling på eksempelvis skruer og bolte forsvinder.

 

Relaterede artikler:

SAS afviser kendskab til A350-problemer

Qatar Airways slæber Airbus i retten

Airbus ønsker uafhængig undersøgelse af maling-sag