Airbus A350-900 fra Qatar Airways. (Foto: JB Accariez | master films)

Airbus ønsker uafhængig undersøgelse af maling-sag

Nu vil Airbus en gang for alle have løst spørgsmålet om den krakelerede maling på en række A350’ere. Flyproducenten har derfor iværksat en undersøgelse, der skal komme til bunds i sagen.

Den franske flyproducent Airbus har de seneste måneder været i infight med flyselskabet Qatar Airways. Striden startede, da lufthavnsmyndighederne tvang Qatar Airways til at grounde 13 Airbus A350, fordi der var tæring på flyenes skrog under malingen. I alt 20 fly er sidenhen blevet sat på jorden.

Siden har det vist sig, at flere andre flyselskaber også har klaget over malingen på A350’ere. Det drejer sig om Finnair, Lufthansa, Cathay Pacific og Etihad Airways. Derimod har SAS afvist at have problemer med selskabets A350-fly.

Qatar Airways mener, at Airbus er skyld i problemet. Det er Airbus dog ikke enig i.

Hele vejen gennem forløbet har Qatar Airways været mere offensiv end de andre selskaber. Flyselskabet har blandt andet krævet erstatning af Airbus, ligesom Qatar også har suspenderet nye A350-leveringer, indtil sagen er løst. Nu tyder det på, at den franske flyproducent har fået nok.

Sætter undersøgelse i gang
Airbus har netop offentliggjort, at flyproducenten har taget initiativ til en uafhængig undersøgelse, der skal medvirke til, at striden kan blive løst. Airbus fastholder, at den krakelerede maling blot er et kosmetisk problem, der ikke forringer sikkerheden.

Ifølge flyproducenten så har Airbus’ egen undersøgelse ikke fundet sikkerhedsproblemer. Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) har desuden bekræftet, at problemerne med den krakelerede maling ikke påvirker flyenes luftdygtighed, fortæller flyproducenten.

Airbus erklærer derudover, at det er ærgerligt, det nu er nødvendigt at indlede en undersøgelse. Flyproducenten føler, at beskyldningerne kaster en skygge over selskabets rygte, og derfor er beslutningen blevet truffet. Den krakelerede maling er dog ikke A350’ernes eneste problem.

Kan antænde til brændstofdampe
Visse A350’ere har også et problem med vingernes overfladebeskyttelse. For nyligt kom det frem, at EASA har stillet spørgsmål ved luftdygtigheden på 13 A350’ere, fordi kobberfolien på vingerne muligvis ikke er blevet korrekt monteret.

I værste fald kan det betyde, at et tungt lynnedslag det forkerte sted på vingerne kan være skyld i, at brændstofdampe antændes. Det har fået EASA til at kræve, at der gennemføres inspektioner af flyene samt udføres eventuelle nødvendige reparationer. Flyene bliver dog ikke grounded.

Airbus fortæller i pressemeddelelsen, at selskabet ser helt anderledes på problemet med kobberfolien på A350-vingerne end den krakelerede maling. Flyproducenten understreger, at de 13 fly vil blive inspiceret, og at direktivet fra EASA vil blive efterlevet.

 

Relaterede artikler:

SAS afviser kendskab til A350-problemer

Fortsat A350-strid mellem Qatar Airways og Airbus

Qatar Airways med minus på 26 milliarder kroner