(Foto: Atle Straume)

Kundekrav kan koste Norwegian millioner

Transportklagenævnet behandlede i mandags den første klagesag fra rejsende, der er blevet forsinket på Norwegians nye langdistanceruter. Afgørelsen i sagen offentliggøres indenfor de næste 10 dage og kan principielt på sigt koste Norwegian et millionbeløb.

En klagesag der blev bragt op i det norske Transportklagenævn i mandags kan vise sig at få principiel betydning for behandlingen af de mange klagesager, som er rejst overfor Norwegian i forbindelse med premieren på de nye langdistanceruter til Bangkok og New York i denne sommer.

Den norske avis VG indhentede for nylig tal fra lufthavnsoperatøren Avinor, der kunne dokumentere betydelige forsinkelser i Norwegians langrutetrafik. Ved udgangen af september måned havde således 73 af 97 langdistanceflyvninger været forsinket ved afgangen fra den norske hovedstadslufthavn.

Norwegian har allerede i mange tilfælde afholdt de såkaldte “care-omkostninger“, hvor passagererne er blevet tilbudt måltider og forfriskninger samt eventuelt hotelovernatning, hvis forsinkelsen var af en sådan karakter, at dette var påkrævet.

Det har det været i flere tilfælde. Der er registreret fem flyvninger, der har været mere end fire timer forsinket, hvilket ifølge EU-forordning 261/2004 kan udløse en kompensation til passageren på 600 euro, eller godt 4.500 danske kroner. Hvis samtlige passagerer på et udsolgt Dreamliner-fly med 291 sæder søger om kompensation og får medhold, vil den teoretiske omkostning være omkring 1,3 mio. kroner for en enkelt flyafgang med en større forsinkelse.

Norwegian har i mange tilfælde meldt hus forbi, idet flyselskabet mener, at omstændighederne har været ekstraordinære og udenfor flyselskabets kontrol.

“Vi mener, at flere af de lange forsinkelser på nogle af 787-flyvningerne har været helt udenfor vores kontrol, men flere rejsende har alligevel fået kompenseret beløb,“ siger informationschef Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.

Spænding om udfald
Norwegians informationschef understreger, at flyselskabet vil behandle alle klager og henvendelser individuelt, da de kan have forskellige årsager. Dermed vil det norske lavprisflyselskab ikke anerkende, at en dom i Transportklagenævnet kan skabe en generel præcedens i alle sager om forsinkelser på langdistanceruterne.

“Det er vigtigt at understrege, at vi altid følger EU-reglerne, således at de passagerer, som desværre er blevet påvirket af de lange forsinkelser, naturligvis har haft adgang til mad og drikke, og i de tilfælde, hvor det har været relevant også hotelindkvartering, mens de har ventet på flyafgang,“ siger informationschefen.

Transportklagenævnets afgørelse skal først i høring blandt nævnets medlemmer, inden den kan offentliggøres. Det ventes at ske indenfor de kommende 10 dage.

“Nævnets afgørelse bliver spændende, både for Norwegian, som kan risikere et potentielt stort økonomisk tab, men naturligvis også for passagererne,“ siger Rolf Forsdahl, der rejselivsdirektør og jurist i hovedorganisationen Virke.

Norwegian åbner den 29. november en langdistancerute fra København til Fort Lauderdale i Florida. Næste forår vil det norske lavprisflyselskab også flyve til Los Angeles og New York fra København.