Biometri-løsning fra SITA. (Foto: SITA | PR)

Luftfarten øger investeringer i teknologi

Milliardinvesteringer i teknologiske løsninger skal hjælpe lufthavne og flyselskaber med at effektivere driften, højne passageroplevelsen og mindske klimaaftrykket, lyder det i ny rapport.

IT-virksomheden SITA, der udvikler digitale løsninger til forskellige aktører inden for luftfarten, har netop udgivet en ny rapport, som peger på, at teknologi indtager en stadig mere betydningsfuld rolle i hverdagen hos lufthavne og flyselskaber.

Rapporten bygger blandt andet på udsagn fra flere end 250 personer, som bestrider stillinger i ledelsen hos forskellige lufthavne og flyselskaber, og en af konklusionerne heri er, at luftfarten i 2023 øgede investeringen i teknologi sammenlignet med året før.

Steg med milliarder i 2023
SITA anslår, at de adspurgte lufthavne sidste år sammenlagt investerede 10,8 milliarder dollars (74,7 milliarder kroner) i forskellige digitale løsninger. I 2022 beløb investeringen sig til 8,8 milliarder dollars (61 milliarder kroner).

Tallet hos flyselskaberne i rapporten er på 34,5 milliarder dollars, hvilket svarer til 238,7 milliarder kroner. Det er øget fra 30 milliarder dollars (207,6 milliarder kroner) året før.

Rapporten blev udfærdiget mellem august og november sidste år, og i den lyder det desuden, at mere end to tredjedele af respondenterne på daværende tidspunkt mente, at niveauet i investeringerne vil blive fastholdt i løbet af 2024.

Kunstig intelligens vil fylde mere
De forskellige digitale løsninger har både til formål at forbedre passageroplevelsen blandt andet ved hjælp af biometri, som ser ud til at blive mere og mere almindeligt.

70 procent af flyselskaberne venter at benytte teknologien i 2026, mens 90 procent fortæller, at man nærer planer om på sigt at investere i eksisterende systemer eller at udvikle deres eget. Over halvdelen af dem, der medvirker i rapporten, har derudover sidste år indført ny teknologi til brug for check-in, bagagehåndtering og boarding.

Mange flyselskaber og lufthavne ønsker i dag at benytte data til at effektivisere driften. Udover kundeadfærden vil man også gerne være klogere på egne operationer, da det kan bidrage til at afviklingen bliver skarpere.

I tillæg hertil peger SITA på, at der stor interesse for løsninger med kunstig intelligens. I rapporten svarer henholdsvis 97 procent og 82 procent af de adspurgte flyselskaber og lufthavne, at de venter at have foretaget en eller flere investeringer i kunstig intelligens i 2026.

Kalder det en naturlig udvikling
Værktøjer, der kan øge graden af bæredygtighed ved at benytte teknologi til at optimere energiforbruget eller til at mindske CO2-udledninger, tiltrækker sig også en vis interesse blandt luftfartaktørerne.

90 procent af flyselskaberne regner med, at de i 2026 vil have en IT-løsning på plads, der kan højne effektiviteten i trafikafviklingen og sørge for, at flyene bliver klargjort hurtigere end i dag, fortæller SITA.

Lufthavnene er særligt interesseret i systemer, der kan bidrage med besparelser i den energi, der benyttes i terminalerne. Flere end halvdelen af dem, der giver deres besyv med i rapporten, venter at have investeret i såkaldte energy management systems inden for to år.

”Branchen har en ambition om at være sluppet af med CO2-udledninger i 2050 og med tanke på dette er det naturligt, at lufthavne og flyselskaber forsøger at mindske deres klimaaftryk ved at anvende digitale værktøjer overvågning og optimering,” siger David Lavorel, der er SITAs administrerende direktør.


Relaterede artikler:

Første lufthavn i Europa til at tilbyde biometri for alle

BER indfører ny biometrisk adgangskontrol

Bruger data til at forbedre passageroplevelsen