EuroAtlantic Boeing 777-200 med plads til 323 passagerer.

Langdistancefly på Norwegians europæiske ruter

Norwegian mangler fly og besætninger, og har de seneste dage indlejet langdistancefly med op til 323 sæder til betjening af Europa-ruterne.

Trafikprogrammet for det norske lavprisflyselskab Norwegian er meget presset i øjeblikket. Mangel på fly og besætninger har tvunget selskabet til at indleje fly fra 10 forskellige flyselskaber for at kunne afvikle sommerens europæiske trafik.

Udfordringerne er i øjeblikket så store, at Norwegian benytter langdistancefly på europæiske ruter, hvor selskabet normalt flyver med Boeing 737-800 fly, der har plads til 186 passagerer. I øjeblikket benyttes fly med en størrelse op til 323 sæder på flere europæiske ruter.

Det er atter de to portugisiske ACMI-selskaber, euroAtlantic og Hifly, der rækker en hjælpende hånd til Norwegian.

Hifly har med et fly af typen Airbus A340-300 (registrering CS-TQY, red.) fløjet rundture fra København til Lissabon og Budapest i den forløbne weekend, og mandag og tirsdag i denne uge har flyet været en tur i Burgas i Bulgarien samt i Chania på Kreta på ruteflyvninger for Norwegian. Det store A340-fly har plads til 267 passagerer, så der skulle være god plads om bord på flyene.

I sidste uge havde Norwegian også hjælp fra Hifly til blandt andet flyvninger mellem København og Chania (Kreta). Her blev benyttet et Airbus A330-200 fly (CS-TQP, red.), der er indrettet med 298 sæder fordelt med 267 på Economy Class og 31 på Business Class. Det fly kunne Norwegian dog ikke gøre brug af i den netop overståede weekend, da Icelandair havde lagt beslag på flyet til at flyve islandske fodboldfans mellem Keflavik og Paris.

Fly med 323 sæder
EuroAtlantic har det største fly, som Norwegian benytter som vikarfly på de europæiske ruter. Det er et fly af typen Boeing 777-200 (CS-TFM, red.) med plads til 323 passagerer fordelt med 30 på Business Class og 293 på Economy Class.

Dette fly har siden den 1. juli fløjet i pendulfart fra Stockholm-Arlanda til destinationer som Rom, Rhodos, Nice, Palermo, Dubrovnik, Paris, Athen og Faro. Her må det også antages, at der er god plads om bord, hvis flyet skal erstatte en afgang, hvor der er booket maksimalt 186 passagerer.

Flyvningerne med euroAtlantic slutter den 6. juli, hvorefter Hifly overtager indtil udgangen af juli med et Airbus A330-200 fly (CS-TQW, red.), der har plads til 266 passagerer, hvoraf 24 er på Business Class og 242 i Economy-sektionen.

“Den nye kapacitet er lagt ud til salg, og alle sæder i flyene bliver solgt i samme serviceklasse,” bekræfter Norwegians kommunikationsrådgiver, Astrid Mannion, til CHECK-IN.dk.

Det er ikke alene Norwegian, der har kapacitetsmæssige udfordringer denne sommer. Den spanske lavpriskonkurrent Vueling benytter i øjeblikket et Boeing 767-300ER langdistancefly fra euroAtlantic på flere europæiske ruter. Således var det 273 sæder store fly på en rundtur fra Barcelona til København i lørdags. Fra torsdag til søndag i sidste uge måtte Vueling aflyse 46 flyvninger, hvilket samlet har berørt 8.250 passagerer.

 

Relaterede artikler:

Ingen sommer uden Hifly i Norden

Norwegian lader tusindvis af passagerer i stikken

Norwegian får fast portugisisk vikarfly

Portugisiske fly til strandede Norwegian-passagerer