SAS og Norwegian side om side i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Lavere takster skal styrke hub-status i CPH

For at styrke sin hub-position sænker CPH taksterne markant og vil give særligt store rabatter til flyselskaberne på de danske indenrigsruter og regionale feeder-ruter.

Efter flere års pres fra flyselskaberne sænker Københavns Lufthavn nu sine priser og begunstiger især de flyselskaber, som flyver passagerer ind fra Danmark, Norge og Østersø-regionen. Fra 1. april 2018 bliver taksterne således i gennemsnit sat ned med 10 procent, og med en særlig incitamentsordning bliver taksterne 35 procent lavere på højfrekvente feederflyvninger mellem de regionale lufthavne og CPH. Det vil komme de selskaber til gavn som flyver til og fra Billund, Bornholm, Midtjylland, Sønderborg, Aalborg og Aarhus samt Bergen, Göteborg, Stavanger, Vilnius og Gdansk.

Takstreduktionen er ifølge Københavns Lufthavns bestyrelsesformand, Lars Nørby Johansen, et led i en samlet strategi, der skal styrke Københavns Lufthavns position som nordeuropæisk hub:

“Vi vil have styrket vores hub-funktion, og derfor kommer de lavere priser især til at slå igennem for de flyselskaber, der flyver mange gange dagligt på de kortere ruter mellem CPH og de regionale lufthavne. På den måde fortsætter vi indsatsen for at binde hele Danmark tættere sammen,” siger Lars Nørby Johansen.

Øget aktivitet og vækst
De 10 procent lavere takster vil koste lufthavnen ca. 300 mio. kr. på årsbasis. Lufthavnen håber, at den meget markante prisreduktion på særligt feederruterne vil føre til konsolidering og vækst i hub-trafikken:

“Vi ser frem til, at flyselskaberne vil modtage prisreduktionen positivt og vil kvittere med øget aktivitet og vækst,” siger Lars Nørby Johansen.

Andelen af transferpassagerer i Københavns Lufthavn har været støt faldende de senere år. I 2002 var transferandelen i Københavns Lufthavn på 49,8 procent og i de første 10 måneder af 2017 var transferandelen på 19,5 procent. Det er første gang nogensinde, at transferandelen kommer under 20 procent i Københavns Lufthavn.

Lyttet til ønske
Bestyrelsesformanden lægger ikke skjul på, at takstnedsættelserne er en reaktion på det “vink med en vognstang”, som lufthavnen fik i juli i år, da regeringen fremlagde sin luftfartsstrategi.

“Regeringen fremlagde i juli den nye luftfartsstrategi, som sætter fokus på at styrke Danmarks internationale tilgængelighed og dansk indenrigsluftfart. Som følge af luftfartsstrategien har vi fået en ny regulering, der får fuld effekt fra april 2019. Både fra politisk hold og fra vores kunder har der været et ønske om lavere takster. Det har vi lyttet til. Samtidig ønsker vi at komme den nye regulering i møde allerede nu og skabe et godt fælles udgangspunkt for de kommende forhandlinger,” siger Lars Nørby Johansen, der er bestyrelsesformand for Københavns Lufthavne A/S.

Den særlige reduktion af taksterne på feedertrafik fra regionale lufthavne skal godkendes af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Efter godkendelse vil den kunne træde i kraft den 1. april 2018.

 

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Venter på afklaring om lavere indenrigstakster

Lufthavnstakster fordoblet over 10 år

Ny regulering koster CPH trecifret millionbeløb

Positiv modtagelse af nye regler for CPH-afgifter

Transfertrafikken i CPH i frit fald