Det malaysiske lavprisflyselskab AirAsia X har bekræftet en gigantordre på 55 Airbus A330-300 fly til en samlet listepris på 80 mia. kroner. Flyene skal blandt andet benyttes til ekspansion på ruter fra Asien til Europa.
Det vakte opsigt, da malaysiske AirAsia X under Farnborough Air Show i juli måned annoncerede planerne om at anskaffe sig et halvt hundrede nye Airbus A330-300 fly.
Nu er ordren blevet endeligt bekræftet fra AirAsia X, og samtidig er antallet af eksemplarer udvidet fra de oprindelige 50 til 55 fly. Hvert fly har en listepris på 245,6 mio. dollars, hvilket svarer til næsten 1,5 mia. danske kroner. I forhold til listepriserne løber ordren op i et beløb på over 80 mia. kroner.
Ordren bliver således historisk for begge selskaber. Det er den største enkeltordre nogensinde for Airbus på den pågældende flytype, mens AirAsia X med ordren bliver verdens største operatør af A330-fly, idet der indtil nu er bestilt 91 fly.
“Denne aftale med Airbus vil gøre det muligt for AirAsia X at konsolidere sin vækstrate fra 2015 til 2017, før vi gør klar til at tage imod nyleveringer i 2018,“ siger Tony Fernandes, der er koncernchef for AirAsia.
Norwegian er et af de flyselskaber, som på sigt forventes at ville flyve i konkurrence med AirAsia X mellem Asien og Europa. Det norske lavprisflyselskaber benytter Boeings 787-8 Dreamliner fly, men AirAsia X sværger til seneste version af A330´eren, der første gang så dagens lys i 1992.
“A330´eren har vist sig at være det helt rigtige fly til vores forretningsmodel med kombination af lave driftsomkostninger, lang rækkevidde og højt komfortniveau. Vi er meget begejstrede for den endnu større grad af effektivitet, der vil komme med A330neo, hvilket vil spille en central rolle i AirAsia X´s bestræbelser på at fastholde positionen som omkostningslederen på langdistanceruter,“ siger Tony Fernandes.
Skandinaviske-ruter på tegnebrættet
AirAsia X har tidligere meddelt, at de kommende A330-fly forventes at blive indsat på blandt andet langdistanceruter mellem Asien og Europa.
Tidligere fløj AirAsia X fra Kuala Lumpur til henholdsvis London og Paris. Ruterne måtte dog lukke i foråret 2012, da det ikke var rentabelt at anvendes Airbus A340-fly på ruterne.
For nylig kunne den karismatiske koncernchef Tony Fernandes dog proklamere, at ruten til London snart forventer at blive genåbnet, ligesom han også for et halvt år siden løftede sløret for, at ruter til Stockholm og Oslo fra Asien var på tegnebrættet.
Når de nye A330neo fly bliver leveret, vil de være udstyret med de nyeste Rolls-Royce Trent 7000 motorer og have forbedrede aerodynamiske egenskaber. Det vil reducere brændstofforbruget med omkring 14 procent per sæde og øge rækkevidden med omkring 1.100 kilometer.