Boeing 737-fly hos SunExpress. (Foto: SunExpress | PR)

Lufthansa og Turkish Airlines afvikler tysk flyselskab

Tyrkisk-tyske SunExpress har besluttet at gennemføre en frivillig likvidation af SunExpress Deutschland, hvormed 1.200 ansatte står til at miste deres job.

Mens Lufthansa kæmper for at få alle brikkerne til at falde på plads inden torsdagens ekstraordinære generalforsamling, hvor den store “stabiliseringspakke” formelt skal godkendes, har selskabet sammen med Turkish Airlines besluttet af opløse det tyske datterselskab af det fælles joint venture SunExpress.

SunExpress er ligesom mange andre flyselskaber blevet hårdt ramt af coronakrisen, hvor selskabets fly stod på jorden fra 2. april til den 31. maj. Den 1. juni blev tyrkiske indenrigsflyvninger startet op igen, og siden den 10. juni har selskabet genstartet de internationale flyvninger.

Men for i fremtiden at sikre en mere lønsom drift er det blevet besluttet at samle aktiviteterne på det tyrkiske AOC (kommerciel driftstilladelse, red.), hvormed 1.200 ansatte i SunExpress Deutschland har udsigt til at miste deres job. Afviklingen af det tyske selskab, der har 13 fly, vil blive igangsat hurtigst muligt.

Fremover vil SunExpress nemlig fokusere på indenrigsflyvninger i Tyrkiet samt flyvninger fra DACH-regi0nen (Tyskland, Østrig og Schweiz) til Tyrkiet.

Tyrkisk moderselskab overtager
Hos SunExpress understreger man, at beslutningen er resultatet af en meget omfattende og intensiv vurdering af situationen, og at det vil styrke mulighederne for, at SunExpress kommer godt gennem og endda endnu stærkere ud af coronakrisen.

“Vi tager ansvar for vores cirka 1.200 berørte medarbejdere og vil gøre vores bedste for at finde frem til mulige løsninger i de kommende uger gennem konstruktive diskussioner med vores ansatte og arbejdsmarkedets parter. Vi har fundet løsninger for vores passagerer og vil betjene et flertal af SunExpress Deutschland-flyvningerne via vores tyrkiske SunExpress AOC såvel som via flypartnere som Eurowings,” siger Max Kownatzki, der er koncernchef hos SunExpress, i en pressemeddelelse.

SunExpress Deutschland blev etableret i 2011 som et datterselskab til SunExpress, der har hovedkvarter i Antalya i Tyrkiet. Selskabet beskæftigede 13 Boeing 737-800, mens moderselskabet i Tyrkiet i dag har 44 fly af samme type i flåden. Det tyske selskab har siden sin etablering valgt også at beskæftige sig med flyvninger fra DACH-regionen til destinationer ved Middelhavet, Egypten og i Nordafrika, men fremover skal der fokuseres på Tyrkiet.

SunExpress flyver blandt andet til Københavns Lufthavn fra Antalya, Izmir og Konya samt til Billind og Aalborg fra Antalya. Det forlyder intet om, hvorvidt de skandinaviske flyvninger vil blive påvirket af den nye strategi.

 

Relaterede artikler:

SunExpress vender tilbage til Danmark

Flere Tyrkiet-afgange fra København

Tyrkisk-tysk flyselskab til Jylland