Lufthansa-fly i Frankfurt Lufthavn. (Foto: Frankfurt Airport)

Lufthansa vil mindske EU261-regningen

Lufthansa holder sommeren over flere fly på jorden og planlægger med ekstra rejsetid. Håbet er at reducere udgiften til EU-kompensation til forsinkede passagerer.

Som CHECK-IN.dk tidligere har beskrevet, giver kombinationen af et overfyldt europæisk luftrum og manglen på flyveledere stor risiko for forsinkelser specielt i løbet af den travle sommerperiode. Da det vil kræve politisk indgriben – og i øvrigt vil tage år – at rette op på det problem, har Lufthansa taget drastiske midler i brug i håb om at undgå for mange og for store forsinkelser i sommerens løb.

“Vi behøver ikke vækst for enhver pris, men kvalitetsvækst. Det betyder, at infrastrukturen skal matche efterspørgslen. Hvis det ikke er muligt, skal vi tale om et realistisk loft på væksten, for eksempel et maksimalt antal flyvninger for individuelle luftrum. Derfor har vi reduceret vores vækst fra 3,8 til 1,9 procent i denne sommer,” siger Lufthansas koncernchef, Carsten Spohr, til routesonline.com.

Fra 15 til 37 reservefly
I håb om at kunne holde sommerens forsinkelser på et minimum og dermed minimere kompensationen til forsinkede passagerer – efter den såkaldte EU261/2004-forordning – har Lufthansa derudover valgt at lægge en buffer på mellem fem og 15 minutter ind i sommerens fartplaner.

Ednvidere har flyselskabet, efter at have overtaget en række airberlin-fly, kunnet øge sin beholdning af reservefly fra 15 til 37, hvilket skal reducere mængden af forsinkelse som følge af tekniske problemer.

”Det er flere end andre flyselskaber opererer i alt,” siger Carsten Spohr.

Utilfreds med Frankfurt
Derudover langer Lufthansa-chefen også ud efter security-processerne i München og specielt Frankfurt, som han mener bør forbedres. Og her kunne tyskerne ifølge Spohr lære noget af, hvordan security fungerer i lufthavne som Amsterdam, London og Bruxelles, hvor man er i stand til at scanne dobbelt så mange passagerer per time som i de to tyske storlufthavne.

”Vi kan ikke have sådan nogle flaskehalse – lad os ikke glemme, at næsten to tredjedele af vores passagerer er transferpassagerer, og de har andre alternativer (for at transferere, red.) i udlandet,” siger Carsten Spohr.

I det hele taget har Spohr ikke meget til overs for tingenes tilstand i Lufthansas hoved-hub i Frankfurt.

“Sidste år var punktligheden og den kundeopfattede kvalitet lavest i vores hoved-hub, og vi forventer at det fortsætter. Derfor har vi truffet en beslutning om at bevæge os væk fra de allerstørste fly og de allerstørste lufthavne,” siger Carsten Spohr.

Sender seks A380 retur
Som konsekvens deraf, returnerer Lufthansa i 2022 seks af sine 14 Airbus A380 til producenten, og fra næste sommer flytter man ydermere to A380’ere fra Frankfurt til München.

Delvist som erstatning for A380’eren har Lufthansa i øvrigt bestilt 20 Airbus A350-900 og 20 styk Boeing 787-9 til levering fra 2022 til 2027.

 

Relaterede links

Massive flyforsinkelser truer sommerferien

Lufthansa sælger A380’ere – og køber nye langdistancefly

Lufthansa skruer ned for væksten