Det A.P. Møller Mærsk-ejede danske flyselskab Star Air har udvidet sin flyflåde.
Med base i Køln’s lufthavn i Tyskland og natflyvninger på tværs af Europa med pakker og fragt lever fragtflyselskabet Star Air en anonym tilværelse i den danske luftfartsverden.
Men målt på den samlede totalvægt af flyflåden, så er fragtflyselskabet faktisk et af Danmarks suverænt største flyselskaber. Og nu er selskabet blevet lidt større – og tungere.
Det A.P. Møller Mærsk-ejede flyselskab har nemlig udvidet sin flyflåde med et Boeing 767-300 fragtfly. Det slutter sig til Star Airs flåde af 11 mindre Boeing 767-200 fly.
Blev langtidsparkeret
Det nye fly med registreringen OY-SRU er godt 17 år gammelt og startede som passagerfly hos det statslige russiske flyselskab Aeroflot i 1999. I 2014 kom det til det russiske flyselskab Transaero Airlines, hvor det fløj frem til selskabets konkurs i slutningen af oktober 2015. Konkursen betød at flyet sammen med Transaero’s øvrige flåde af fly blev langtidsparkeret.
Efter et godt stykke tid på jorden blev flyet fløjet til Israel for at blive konverteret til fragtfly. Det arbejde er nu overstået og den 23. november kom det igen i sving. Denne gang på dansk register som fragtfly.
Star Air er ikke det eneste flyselskab, der har aftaget tidligere Transaero-fly, som for de flestes vedkommende ikke var ejet af Transaero, men derimod af leasingselskaber. Icelandair, tyske Condor og det amerikanske fragtflyselskab Atlas Air er også blandt de selskaber, der har overtaget Boeing 767-fly med en fortid hos Transaero. Forskellige steder i verden står der dog fortsat otte Boeing 767-fly, som ikke har fundet nogle nye brugere mere end et år efter konkursen.
Det er ikke første gang Star Air har haft et Boeing 767-300 fly i sin flåde. Det havde selskabet også fra marts 2014 til januar 2015 i form af et fly med registreringen OY-SRS. Det flyver i dag for canadiske CargoJet Airways.
Mærsk-stjerne forsvandt
Star Air flyver på en langtidskontrakt for det store amerikanske kurérfirma UPS. I 2014 blev Star Air-flyene malet om, så ”Maersk”-navnet forsvandt fra flyenes haleror, ligesom den syvtakkede Mærsk-stjerne forsvandt fra siden af flykroppen.
Den karakteristiske lyseblå og mørkeblå bug og hale, som mange fly i det hedengangne Mærsk Air også var udstyret med, blev erstattet af en hvid flykrop med en blå bug. En blå farve, som ikke er Mærsk-koncernens kendte lyseblå. Det eneste der er tilbage, som signalerer slægtskabet til A.P. Møller – Mærsk, er en lyseblå syvtakket stjerne og et ”MAERSK” på flyenes blå motorer.
Ved siden af de nu 12 fragtfly, så opereres A.P. Møller Mærsk-koncernens Gulfstream G450-business jet også på Star Airs driftstilladelse.
Relaterede artikler:
A.P. Møller-Mærsk får ny business-jet
Usikkerhed om Maersk-ejerskab af Star Air