Boeing 777F fra Lufthansa Cargo. (Foto: TJDarmstadt | CC 2.0)

Maersk i samarbejde med Lufthansa Cargo om SAF

Maersk og Lufthansa Cargo har indgået et samarbejde, hvor det tyske selskab i resten af indeværende år vil bruge flere hundrede ton bæredygtigt flybrændstof på vegne af Maersk.

Bæredygtigt flybrændstof – også kendt som Sustainable Aviation Fuel (SAF) – har i de senere år fået mere og mere fokus i arbejdet med at gøre luftfarten mere klimavenlig.

Nu har endnu et samarbejde omkring bæredygtigt flybrændstof set dagens lys, og det er A.P. Møller – Maersk og Lufthansa Cargo, der har underskrevet en aftale om at fremme dekarboniseringen af luftfragt via SAF.

Således vil Lufthansa Cargo bruge 400 metriske ton SAF på vegne af Maersk i den resterende del af 2024, hvor der – altså i slutningen af et år – traditionelt set er høje fragtmængder. Det forventes, at reduktionen af CO2-udledningen svarer til minimum 1.200 ton.

”Et værdifuldt bidrag”
Maersk er glad for at have indledt samarbejde med Lufthansa Cargo, da reduktion af CO2 fra luftfragt er en af de mest udfordrende opgaver inden for dekarbonisering af globale logistik- og forsyningskæder.

”Som en af ​​de globalt største logistikvirksomheder sigter Maersk mod nettonul drivhusgasemissioner i 2040 på tværs af alle transportformer samt andre forretningsområder som lager- og containerterminaler. Udbredelsen og tilgængeligheden af ​​SAF i luftfartsindustrien er stadig begrænset. Vores aftale med Lufthansa Cargo gør det muligt for Maersk at bidrage til en stigning i optaget,” siger Morten Bo Christiansen, chef for energiomstilling hos A.P. Møller – Mærsk.

Fra Ashwin Bhat, administrerende direktør for Lufthansa Cargo, lyder det, at SAF er vigtigt for mere bæredygtig flyvning i fremtiden og afgørende for luftfartens energiomstilling.

”Med Mærsk yder vi i fællesskab et værdifuldt bidrag med den nye aftale. Samtidig kræver mere bæredygtig flyvning også en stor indsats for en moderne flåde og øget effektivitet i flyveoperationerne. Det er kun gennem dette samspil, at bæredygtig forandring kan opnås,” siger han.

Brændstof skabt på madolie
Maersk Air Cargo har investeret i to splinternye og moderne Boeing 777F-fragtfly, der er blevet leveret til selskabet i henholdsvis juli og november i år. Og det seneste initiativ for at gøre luftfarten grønnere er således købet af bæredygtigt flybrændstof til brug hos Lufthansa Cargo.

Det tyske selskab bruger SAF fremstillet af restråvarer såsom madolie, og det leveres fra etablerede leverandører fra Europa. Alle Lufthansa-kunder har siden september 2021 haft mulighed for at få deres fragt transporteret mere bæredygtigt ved at vælge tjenesten Sustainable Choice.

Den type bæredygtigt flybrændstof, som Lufthansa Cargo bruger, er et såkaldt ”drop-in”-brændstof, der kan integreres i eksisterende infrastruktur omkring flyveoperation uden ændringer.

 

Relaterede artikler:

Maersk Air Cargo udvider med endnu et hub i Europa

Ny Boeing 777-F: “Nattergalen” er landet i Billund

A.P. Møller – Mærsk vil flyve grønt med KLM