Boeing 737 MAX-fly fra Icelandair. (Foto: Icelandair | PR)

Mange Icelandair-passagerer trods vejraflysninger

Med 209.981 rejsende i januar nærmede Icelandair sig niveauet fra før COVID-19-pandemien. Hårdt vejr førte dog til aflysninger og prægede både passagertallet samt punktligheden.

I løbet af januar var Icelandair tæt på at være på indeks 100 af trafiktallene for samme måned i 2020, der var den sidste normale januar, inden COVID-19-pandemiens genvordigheder vendte op og ned på den daglige drift i luftfartsbranchen.

Flyselskabet oplyser, at man i årets første måned havde 209.981 passagerer ombord i flyene. Det er 92,6 procent af niveauet fra samme måned for tre år siden, hvor flyselskabet betjente 226.708 rejsende.

191.461 af de rejsende fra januar i år var udenrigspassagerer, hvoraf 74.691 rejste til Island, mens 47.493 fløj ud af landet og de resterende 69.277 var transferpassagerer. Derudover kunne Icelandair notere sig for 18.520 indenrigsrejsende.

Vintervejr ramte driften
Island blev ramt af hårdt vejr med storme og kuldegrader i januar, og det førte til forstyrrelser af den planlagt flytrafik. Ifølge Icelandair resulterede dette i, at flyselskabet både fik et lavere passagertallet og en dårligere punktlighed, end man ellers ville have forventet.

Punktligheden, der også kaldes on-time performance, defineres ved, at et fly ankommer inden for et kvarter af den tid, som det er opgjort til i tidstabellen. Hvis det sker, betragter man det som værende ankommet til tiden.

I årets første måned gjaldt det 75 procent af Icelandairs ankommende udenrigsflyvninger og 84 procent af de flyvningerne i selskabets indenrigstrafik, der ankom.

Fremgang på fragten
Samlet set havde Icelandair en belægningsgrad på 74,6 procent i løbet af måneden. Tallet er det samme, når man kigger isoleret på udenrigstrafikken, men en kende laverer på indenrigsflyvningerne, da selskabet her kunne notere sig for en belægning på 72,4 procent.

Godstrafikken var et af de områder, der var i fremgang i løbet af COVID-19-pandemien blandt andet grund nedlukninger i detailhandlen, som fik forbrugerne til at handle ind via internettet. Set i forhold til januar sidste år har Icelandair øget mængden af fragt, der er blevet håndteret.

Mængden af Freight Ton Kilometers (FTK), som anvendes til at beregne den samlede mængde gods, der er blevet transporteret over en afstand på en kilometer, er steget med 30,5 procent fra 10.600 FTK sidste år til 13.834 FTK i år. Icelandair tilskriver i hvert fald en del af stigningen til, at selskabet har føjet et Boeing 767-fly til fragtflåden.


Relaterede artikler:

Underskud hos Icelandair trods flot turnaround

Icelandairs genrejsning i 2022 var bedst i Norden

Icelandair næsten på niveau med 2019 i oktober