Boeing Renton Factory, hvor 737 produceres. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Medie: Boeing i dialog med kunder om nyt passagerfly

Boeing har haft dialog med flere flyselskaber om mulig interesse i en helt ny flytype med plads til mellem 200 og 250 passagerer, skriver amerikansk medie.

I den seneste tid har Boeing været ude på markedet for at forhøre sig om interessen for et nyt passagerfly.

Den amerikanske flyproducent har holdt samtaler med et par kunder – herunder flyleasingselskaber og leverandører – om en potentiel interesse i at investere i en ny flymodel med én midtergang og forbedrede motorer. Det fortæller kilder med indsigt i sagen over for The Wall Street Journal.

Den nye flytype er tiltænkt kabiner med plads til mellem 200 og 250 passagerer, og modellen vil størrelsesmæssigt placere sig mellem den største version af 737 MAX og mindste version af 787 Dreamliner. Flyet skal være med til at genvinde terræn i forhold til konkurrenten Airbus.

Det amerikanske medies kilder understreger, at dialogen om et potentielt nyt passagerfly er på et meget tidligt stadie. Det er slet ikke sikkert, at det fører til et reelt udviklingsprogram, lyder det. Det kan tage flere år fra idé til et fuldt understøttet program, og derefter endnu flere år før flyet kan komme i produktion.

Boeing 797 droppet under MAX-krisen
Boeing har ikke lanceret et nyt, kommercielt passagerfly siden 2004. Her blev 787 Dreamlineren præsenteret, og det første fly blev leveret i 2011.

Frem til 2020 håbede Boeing, at markedsgabet mellem MAX- og Dreamliner-flyene skulle udfyldes med det såkaldte New Middle-Market Airplane (NMA) – der uofficielt fik navnet Boeing 797. Den amerikanske flyproducent valgte dog at droppe projektet i januar i år – og i stedet ”begynde på en frisk”, som det lød fra Boeing-koncernchef David Calhoun.

Flyet blev beskrevet som et ”hybridfly” med to midtergange. Der ville blive en stor kabine og et begrænset lastrum, og størrelsesmæssigt ville flyet ligeledes placere sig mellem MAX- og Dreamliner-flyene. Boeing 797 ville bygge på design af flere Boeing-modeller.

Den første udgave af Boeing 797-modellen skulle have plads til 225 passagerer og få en rækkevidde på 5.000 nautiske mål – svarende til 9.260 kilometer. Flyet skulle være sendt på markedet i 2025.

Skal konkurrere med A321-modellerne
Boeing har således helt droppet Boeing 797 og i stedet gået tilbage til tegnebrættet. Tankerne om et helt nyt passagerfly kommer, samtidig med at Boeing kan se en ende på groundingen af 737 MAX.

Under MAX-krisen har Boeing tabt terræn til Airbus. Mens salget af 737 MAX 10 – den største MAX-model – går aldeles trægt, har Airbus anderledes succes med salget af A321LR og A321XLR fra A320neo-familien. Forventningen er, at et helt nyt Boeing-passagerfly vil kunne konkurrere bedre med A321-modellerne.

Udviklingen af nye passagerfly hos Boeing har de seneste år stået i skyggen af MAX-krisen og coronakrisen. Men nu begynder producenten altså så småt at vurdere markedsbehovet for nye flytyper, og der arbejdes på at justere produktudviklingsstrategien.

”Vi har ikke fjernet fokus fra det (udviklingen af nye fly, red.), og det gør vi heller ikke. Vi vil foretage de rigtige investeringer på det rette tidspunkt for at opretholde en konkurrencemæssig fordel med de produkttilbud, vi har,” sagde Greg Smith, finansdirektør i Boeing, i august til analytikere ifølge The Wall Street Journal.

 

Relaterede artikler:

Boeing forventer ny flytype på vingerne i 2025

Boeing 797 med kun én pilot?

Et kig frem mod Boeing 797