(Foto: NHO Luftfart | PR)

Mere COVID-19-støtte på vej til norsk luftfart

Norsk luftfart har fået fritagelse for passagerafgiften i hele 2021, og den norske regering vil overveje at se på en særlig kompensationsordning målrettet den norske luftfartsbranche.

Den norske regering, der består af Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti blev mandag aften enige med Fremskrittspartiet om en udvidelse af hjælpepakkerne til norsk erhvervsliv med yderligere 4,4 milliarder norske kroner. Dermed har hjælpepakkerne indtil videre nået en samlet værdi på 22,1 milliarder kroner. Det skriver E24.no.

Luftfarten får en god del af de 4,4 milliarder norske kroner, det er blevet besluttet at bevillige. Der er nemlig afsat yderligere en milliard norske kroner til at understøtte samfundskritiske indenrigsruter, hvor den norske stat køber sig ind på rutekapaciteten. Dermed vil der i 2021 være afsat to milliarder norske kroner på dette område.

Herudover vil den midlertidige fritagelse for den norske passagerafgift blive forlænget indtil udgangen af 2021, mens momsen på flytransport fastholdes på seks procent frem til 1. juli 2021.

Endelig er der også penge til de private lufthavne, der ikke indgår i den statsligt ejede lufthavnskoncern Avinor. Torp Sandefjord Lufthavn får i første omgang tilført 35 millioner kroner, og så har aftaleparterne endvidere forpligtet sig til at udarbejde et forslag til, hvordan Torp Sandefjord og Haugesund Lufthavn Karmøy kan sikres den fortsatte drift i 2021.

Afgiftsfritagelse med begrænset effekt
Selvom alt hjælp er kærkomment, så er luftfarten på ingen måder reddet med den seneste håndsrækning fra den norske regering.

Flyselskaberne har brug for at få dækket deres omsætningstab, men i stedet bliver de fritaget for at betale en passagerafgift, der kun er aktuel, når flyene går på vingerne med passagerer om bord. Da den norske regering på det seneste har skærpet rejsevejledningerne, er der ikke så mange passagerer og fly, der kommer i luften, og dermed har afgiftsfritagelsen ikke lige nu den store værdi.

Passagerafgiften i Norge blev indført den 1. juni 2016, hvor der blev lagt ud med 80 norske kroner per afgang fra norske lufthavne. Sidenhen er afgiften blevet forhøjet til 83 norske kroner per passager. Det er rejsende på alle kommercielle flyvninger fra norske lufthavne, der hidtil har skullet betale afgiften.

Kompensationsordning på vej
I aftalen mellem regeringen og Fremskrittspartiet blev det også aftalt, at regeringen vil komme med en selvstændig kompensationsordning for luftfarten, og det vækker begejstring hos interesse- og arbejdsgiverorganisationen NHO Luftfart.

“Jeg glæder mig over, at regeringen nu vil overveje en separat kompensationsordning for luftfarten og antager, at en sådan ordning skal dække en andel af det historiske tab af omsætningen på grund af smitttekontrol og rejserestriktioner. Jeg antager, at regeringen nu vil gå i dialog med luftfartsindustrien for at drøfte mulige oplæg til en kompensationsordning,” siger administrerende direktør Torbjørn Lothe fra NHO Luftfart i en pressemeddelelse.

 

Relaterede artikler:

Den norske regering afslår at hjælpe Norwegian

DAT på Afrika-mission for den norske regering

Norsk luftfart kræver milliardgarantier