Mest punktlige flyselskab i Norden

Cimber Sterling har været igennem mange trængsler med økonomiske problemer og driftsforstyrrelser. Men i december måned 2011 var Cimber Sterling det mest punktlige flyselskab i Norden foran både Finnair, SAS og Norwegian.

Der har været meget langt mellem de positive nyheder hos danskbaserede Cimber Sterling i løbet af 2011.

Udover de blodrøde tal i regnskabet har Cimber Sterling døjet med forsinkelser og aflysninger i et niveau, der i flere tilfælde har fået kunderne til at vende selskabet ryggen.

Men en god slutspurt i 2011sikrede, at Cimber Sterling i december måned kunnesmykke sigmed titlen som det mest punktlige nordiske flyselskab.

Ikke af punktlighedstallene nødvendigvis var prangende. Men selskaber som Finnair,SAS, Widerøe og Norwegian klarede sig alle dårligere end Cimber Sterling.

Hos Cimber Sterlingankom 2.652 af 3.142 registrerede flyvninger til tiden, hvilket vil sige indenfor 15 minutter. Det svarer til en punktlighed på 85,96 % og sikrer det danskebaserede flyselskab en 12. plads på den officielleFlightStats liste, som 47 europæiske flyselskaber er registreret på.

”Det er helt afgørende, at man som flypassager kan regne med at nå frem til tiden. Vi har den seneste tid arbejdet hårdt med vores regularitet og punktlighed, og det kan nu aflæses af statistikken, hvilket vi er meget glade for,” siger han – og fortsætter: ”I efteråret lovede vi en langt bedre afvikling af trafikken, så det er natur-ligvis meget tilfredsstillende, at vi i december blev det mest punktlige selskab i Norden. Vi håber, at vi kan fortsætte de gode takter,“ siger Cimber Sterlings administrerende direktør Jan Palmér i en kommentar til punktlighedstallene.

Norwegian er nordisk bundprop

Længere nede af listen som nr. 21finder man Finnair med en punktlighed på 82,86 %. Det er fire pladser foran det norske SAS-ejede selskab Widerøe, der ofte har ligget helt i toppen af listen. Hos Widerøe ankom 80,89 % af flyene til tiden i december måned.

Værre så det ud for SAS, der endte som nr. 27 med 80,60 % af flyene til tiden, mens Norwegian blev nordisk bundprop blandt ruteflyselskaberne med en placering som nr. 31 og en punktlighed på 77,39 %.

Icelandair og Iberia ligger allernederst på listen med henholdsvis 46,38 % og 46,08 % af samtlige målte flyvninger, der ankom til tiden.

Det spanske selskab blev dog negativt påvirket af to strejkedage hos piloterne, hvilket medførte massive forsinkelser på de gennemførte flyvninger de pågældende dage.

Finnair bedst i regularitet

Vurderer man i stedet selskabernes regularitet, hvilket måles i, hvor mange flyvninger der gennemføres uden aflysninger, ligger Finnair bedst til blandt de nordiske flyselskaber.

Her kommer norske Widerøe dårligst ud med 4,39 % af samtlige planlagte afgange, der ikke kunne gennemføres i december. Dette tal er usædvanligt højt for såvel selskabet og branchen som helhed.

FlightStats Analytics registrerer hver dag bevægelserne på omkring 150.000 flyafgange over hele verden. På basis heraf udgives hver måned en statistik, der viser punktligheden hos de flyselskaber, hvorfra der er opsamlet data.

Trafikdata hentes af FlightStats fra primære og sekundære kilder, hvorfor opgørelsen ikke nødvendigvis er retvisende for alle flyselskaber. FlightStats tager dog også det forbehold, at målingerne er indikative.