Sukhoi Superjet SSJ100 (Foto: CityJet)

Metaltræthed i nyt russisk jetfly

Alle operatører af det russiske Sukhoi SSJ100-fly måtte i juledagene foretage en ekstraordinær inspektion på grund af fare for metaltræthed i stabilisatorbeslag.

Operatørerne af det russiske jetfly Sukhoi Superjet SSJ100, der er fremstillet i 117 eksemplarer, måtte benytte juledagene til at finde ud af, de respektive fly i flåden stadig var flyvedygtige.

Årsagen var, at de russiske luftfartsmyndigheder, Rosaviatsia, den 23. december udsendte et såkaldt “Airworthiness Directive” (AD-note, red), der krævede øjeblikkelig inspektion af samtlige Sukhoi 100-fly (type RRJ-95, red.). Der var nemlig ifølge flere russiske medier angiveligt konstateret metaltræthed i stabilisatoren i halepartiet på et fly af denne type tilhørende det Irkutsk-baserede flyselskab IrAero. Det er særligt bemærkelsesværdigt, at metaltræthed optræder i nye fly, der højst er seks år gamle.

Udover det ekstraordinære eftersyn krævede de russiske myndigheder, at operatører af flyet indtil videre skulle foretage en daglig visuel inspektion af stabilisatorens øvre og nedre beslag, og såfremt der konstateres revner, må flyet ikke komme i luften. I løbet af en måned ventes det, at samtlige 117 fly i drift har fået udskiftet de dele, der var årsag til AD-noten fra Rosaviatsia.

SSJ100 i København og Billund
Aeroflot er den suverænt største operatører af Sukhoi SSJ100 og det russiske selskab benytter regelmæssigt flyet på ruterne fra Moskva til henholdsvis København og Oslo. Blandt vestlige operatører finder man det mexicanske lavprisflyselskab Interjet samt irske CityJet, der herudover flyver for SAS med de canadiske Bombardier CRJ900 jetfly. Fra 15. til den 31. august i år fløj CityJet med Sukhoi-flyet på ruten mellem Helsinki og Billund på vegne af Finnair. Dermed har det russiske fly hidtil besøgt to danske lufthavne.

Problemet med Sukhoi-flyet er en streg i regningen for den russiske luftfartsindustri, hvis det viser sig, at den tekniske defekt på Sukhoi SSJ100-flyene er mere udbredt. Netop Sukhoi-flyet er flagskibet i russisk luftfart, og alene det faktum, at man har fået et gennembrud hos blandt andet et europæisk flyselskab viser, at flyet har potentiale til mere. Derfor har de russiske myndigheder også reageret usædvanligt hurtigt og med en hidtil uset konsekvens og åbenhed.

Sukhoi SSJ100 blev i 2012 typecertificeret af EASA, Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur.

 

Relaterede artikler:

Russisk fly ind på Billund-rute

Russisk superfly skal konkurrere med Airbus og Boeing

CityJet modtager første russiske fly

Belgiske VLM afbestiller russiske fly

Russiske fly til SAS-leverandør