Finnair A320 i Helsinki Airport. (Foto: Matthew | Liveandletfly)

Milliardunderskud i flyselskab

Finnairs halvårsregnskab for 2021 viser et stort underskud, mens årets andet kvartal viser fremgang. Tidligst i 2023 venter selskabet, at vi er tilbage til tiden før corona.

Der er ikke meget at glæde sig over i halvårsregnskabet for 2021 fra Finnair, der netop er blevet offentliggjort.

Indtægterne faldt med 64,2 procent til 225,4 millioner euro (1,68 milliarder kroner) fra 629,8 millioner euro (4,68 milliarder kroner) i samme periode i 2020.

Bundlinjen i første halvdel af i år endte på et minus på 288,2 millioner euro (2,14 milliarder kroner) mod et minus på 266,8 millioner euro (1,98 milliarder kroner) i samme halvår i 2020.

Antallet af passagerer er faldet med 80 procent, fra 2,8 millioner til 600.000, mens kabinefaktoren er faldet fra 71,3 til 28,3.

Pænere andet kvartal
Noget pænere ser det ud, når man sammenligner resultatet af andet kvartal 2021 med resultatet af andet kvartal 2020.

Indtægterne er vokset med 63 procent fra 68,6 millioner euro (510 millioner kroner) i 2020 til 111,8 millioner euro (832 millioner kroner) i 2021.

Resultatet for andet kvartal lander på et underskud på 139,1 millioner euro (1,03 milliarder kroner) mod 171,2 millioner euro (1,27 milliarder kroner) i andet kvartal 2020.

Antallet af passagerer er vokset fra 100.000 i andet kvartal 2020 til 300.000 i andet kvartal 2021. Kabinefaktoren lå i andet kvartal 2021 på 30,6 mod 33,1 i andet kvartal 2020.

Det skal sammenholdes med, at Finnair i andet kvartal i år har sendt langt flere fly på vingerne end i samme kvartal sidste år.

Stærkt påvirket af pandemien
I en kommentar til kvartalsregnskabet siger koncernchef Topi Manner:

Topi Manner, koncernchef hos Finnair. (Foto: Finnair/PR)

”Pandemien og rejsebegrænsningerne har fortsat haft en stærk indvirkning på Finnairs passagerantal, omsætning og resultat i andet kvartal.”

”Vi fortsatte med at drive et begrænset netværk og tilføjede fly, efterhånden som efterspørgslen udviklede sig. Ud over New York-ruten, der blev åbnet om foråret, har vi genoptaget vores ruter til Chicago og Los Angeles efter en pause på over et år.”

Han fremhæver, at Finnair er nået langt i arbejdet med at finde permanente besparelser. Målet var at ramme 170 millioner euro (1,26 milliarder kroner) om året med start i 2022, men allerede nu er man nået op på 200 millioner euro (1,49 milliarder kroner).

Vi skal frem til 2023
”Selvom rejsebegrænsninger er blevet ophævet i et langsommere tempo, end vi forventede, har mange lande, herunder Finland, nu åbnet for rejser, og adgangskravene bliver mere harmoniserede, især for fuldt vaccinerede rejsende,” siger Topi Manner.

”Vi mener, at efterspørgslen vil stige gradvist i efteråret, især i Europa og Nordamerika, hvor asiatiske lande følger med nogle måneder efter. Selv om vi skønner, at efterspørgslen gradvist vil vokse, skal vi mindst frem til 2023, før trafikmængderne er tilbage til det præ-pandemiske niveau.”

 

Relaterede artikler:

Finnair krydser magisk grænse

Finnair fordobler sparekrav til 1,25 milliarder kroner

Finnair advarer mod skrappe karantæneregler