Egilsstadir Airport. (Foto: Isavia)

Millionbeløb skal tiltrække nye flyselskaber til Island

Keflavik International Airport håndterer i dag hovedparten af de rejsende, der ankommer til Island. Men rabatter og tilskud skal lokke flyselskaber til at flyve til to regionale lufthavne.

Isavia, der er operatør bag lufthavnene i Island, har pustet liv i en kampagne, som skal tiltrække mere trafik og flere turister til de regionale lufthavne i Akureyri og Egilsstaðir. 

I løbet af kampagnen vil en islandsk ruteudviklingsfond tilbyde tilskud og rabatter til flyoperatører, der ønsker at benytte de to regionale lufthavne. Det skriver ACI Airport World.

“Island har så meget at tilbyde ud over Reykjavik og de velkendte attraktioner i Golden Circle,” siger Sigrún Björk Jakobsdóttir, der er direktør for Isavias regionale lufthavne og dermed har ansvaret for drift og udvikling af alle de andre lufthavne end Keflavík.

Se mod nord og øst
Ikke overraskende er det Keflavik International Airport i udkanten af ​​Reykjavik, der håndterer hovedparten af ​​trafikken til landet, men Isavia vil gerne have andre dele af landet i spil. Akureyri (AEY) i nord og Egilsstaðir (EGS) i øst er to af mulighederne, og lufthavnene og lokalområderne har allerede infrastrukturen til at håndtere langt flere besøgende.

Det er håbet, at tilskuddene til ruteudvikling vil overbevise flyselskaber og rejsearrangører om, at de skal inkludere både sommer- og vinterflyvninger til disse relativt ukendte regioner.

Treårig rabatordning
Isavia tilbyder en treårig rabatordning for de to lufthavne baseret på 100 procent rabat på landing og passagerafgifter det første år, efterfulgt af 90 procent rabat i år to, og en 75 procent reduktion i år tre. Derudover er der et tilskud på 18 euro (134 kroner) per passager, der betales til operatører med en serie på mindst seks flyvninger.

Akureyri lufthavn har en 2.400 meter lang og 45 meter bred landingsbane, mens Egilsstaðir har en bane på 2.000 meter og 45 meter bred bane til starter og 1.850 meter til landing. Begge lufthavne kan tage fly op Airbus 320, Boeing 757 og Boeing 737, og begge har private VIP-faciliteter.

”Ved at øge bevidstheden om rabatter og tilskud håber vi at tiltrække mere forretning til det nordlige og østlige Island,” siger Sigrún Björk Jakobsdóttir.

”Vi vil gerne have rejsearrangører til at oprette ruter til disse regioner, og vi vil også gerne have, at der er flyforbindelser til rådighed for forretningsrejsende og for beboerne i områderne. Alternativet kan være en otte timers køretur fra lufthavnen i Reykjavik,” siger hun videre.

Fond med millioner
Den islandske ruteudviklingsfond har afsat op til 1,5 millioner euro (11,1 millioner kroner) hvert år frem til 2023, og den er åben for ansøgning.

Den islandske regering besluttede tidligere i år at investere i de to regionale lufthavne. For at afbøde de økonomiske effekter af coronapandemien blev der afsat afsat 20 milliarder islandske kroner til infrastruktur, hvoraf seks milliarder islandske kroner (295 millioner kroner, red.) var afsat til transportinfrastruktur.

I Akureyri lufthavn vil terminalen og forpladsen blive udvidet, mens driftssikkerheden i Egilsstaðir lufthavn øges, og der skal gøres plads til, at op imod 20 passagerjetfly kan lande i tilfælde af midlertidig lukning af Keflavik-lufthavnen.

 

Relaterede artikler:

Island vil have flere internationale lufthavne

Icelandair vil have ny lufthavn i Reykjavik

Her er de 20 største nordiske lufthavne i 2020