TAROM har i dag to ATR 72-500 (Foto:; Duch.seb | CC 3.0)

NAC leverer første af ni ATR-fly til TAROM

Det rumænske flyselskab TAROM har fået leveret det første af sine i alt ni fabriksnye ATR 72-fly fra det danskkontrollerede leasingselskab Nordic Aviation Capital.

I sidste uge fik TAROM – det nationale flyselskab i Rumænien – leveret en ATR 72-600 som første led i en større flådefornyelse.

Selskabet fik leveret flyet på en leasingaftale med Nordic Aviation Capital (NAC), der blandt andet har en afdeling i Billund. NAC skal levere i alt ni fly af denne type, der bliver produceret hos den fransk-italienske flyproducent ATR.

TAROM har hidtil operereret med syv ATR 42-500 og to ATR 72-500, men disse fly skal sendes på pension frem mod slutningen af 2020, hvor den sidste ATR 72-600 med plads til 72 passagerer forventes leveret til det rumænske selskab. Disse moderne fly vil fremover blive arbejdshestene på de rumænske indenrigsruter.

Når flådefornyelsen er afsluttet, vil TAROM kunne tilbyde ekstra 300.000 sæder om året, da sædekapaciteten i førnævnte, snart udfasede fly er henholdsvis 48 og 68. Driftsomkostningerne vil være de samme, og ATR 72-600 udleder op til 40 mindre CO2 end de ældre ATR-fly.

ATR opfylder TAROMs ambitiøse mål
De nye ATR-fly vil give TAROM, der er medlem af SkyTeam, mulighed for at åbne nye ruter og øge frekvenserne, lyder det fra flyselskabets administrerende direktør.

”Vi ser frem til at begynde med at operere med vores splinternye ATR 72-600 – det eneste fly på det regionale marked, der opfylder vores ambitiøse mål med hensyn til effektivitet, moderne teknologi og miljøpræstationer,” siger George Barbu.

Flyene bliver således leaset fra danske NAC, som er verdens største flyleasingselskab af regionale fly. Selskabet ejer over 500 fly og leaser dem ud til 79 forskellige kunder fordelt på 53 lande. Det er første gang, NAC leverer fly til TAROM.

”Økonomien i ATR 72-600, dens modernitet, passagerkomfort og fleksibilitet sammen med dokumenterede miljømæssige kvalifikationer gør det til et attraktivt aktiv for både udlejere og flyselskaber. Vi takker TAROM for den tillid, de har lagt i NAC, og vi ser frem til at styrke vores forhold i fremtiden,” siger Martin Møller, bestyrelsesformand i NAC.

Fornyer flåde midt i økonomisk modvind
TAROM er i gang med en tiltrængt flådefornyelse på trods af en ellers udfordrende økonomisk situation i selskabet. Det rumænske selskab har i mange år haft operationelle og finansielle problemer, men i midten af december 2019 meldte den rumænske regering ud, at den vil komme til undsætning.

EU-Kommissionen har mandag godkendt, at den rumænske regering yder TAROM et lån på 36,7 millioner euro, der skal afhjælpe en midlertidig likviditetskrise i SkyTeam-selskabet. Betingelsen er, at lånet bliver tilbagebetalt efter seks måneder og at det afløses af en ny forretningsplan, der skal kunne sikre den fortsatte drift.

Den rumænske transportminister var sidste år ude med en kritik af den tidligere TAROM-ledelse, der blev beskyldt for at have underskrevet utilstrækkelige kontrakter på køb af nye fly. Herunder blev kontrakten på nye ATR-fly fremhævet, som Madalina Mezei – tidligere administrerende direktør i TAROM – underskrev på sin første arbejdsdag i flyselskabet i juni 2019.

 

Relaterede artikler:

NAC skal levere ni fly til SkyTeam-selskab

Akut regeringshjælp til EU-flyselskab

Rumænsk flyselskab vil flyve til USA og Kina