Airbus A350-900 fra Finnair. (Foto: Valokuva24 | shutterstock.com)

Næsten 11 millioner passagerer med Finnair

Genvordigheder med flyvningerne på Asien-ruterne udfordrer fortsat Finnair, der i alt betjente godt 11 millioner passagerer i løbet af det forgangne år og dermed øgede i forhold til 2022.

Selvom følgevirkningerne af COVID-19-pandemien ikke længere spiller den helt store rolle, har konsekvenserne af, at Rusland har udelukket flyselskaber fra blandt andet Finland fra at benytte landets luftrum fortsat haft indflydelse på antallet af passagerer hos Finnair i det forgangne år .

Det fortæller flyselskabet, der netop har udgivet trafiktallene for den sidste måned af 2023 samt året som helhed. De viser, at Finnair havde 878.200 passagerer ombord i flyene i december, hvilket er 24 procent færre end de 1,1 millioner rejsende, som fløj med selskabet i samme måned i 2019.

Trods det finske flyselskab fortsat er et stykke bagud i forhold til 2019-niveauet, har selskabet øget antallet af passagerer sammenlignet med de 832.900 rejsende, som man noterede sig for i december 2022, hvor der også var kommet gang i genopretningen. Det er en stigning på 5,4 procent.

Mangler passagerer til Asien
Et blik på året som helhed viser, at Finnair i alt betjente 10,9 millioner passagerer i løbet af 2023. Det svarer til godt 75 procent af 2019-niveauet i og med, at selskabet i det sidste normale år inden pandemien registrerede 14,6 millioner rejsende.

Ifølge Finnair er det særligt den russiske luftrumslukning samt de længere flyvetider og højere udgifter, som denne har medført for selskabets Asien-trafik, der resulterer i, at passagertallet fra 2023 fortsat er lavere, end tilfældet var før pandemien.

Sidste år fløj 1,3 millioner passagerer på selskabets ruter til destinationer i Asien, hvilket er 48 procent færre end i 2019, hvor tallet var 2,5 millioner rejsende. Det er dog 74 procent bedre end året før, da Asien-trafikken tegnede sig for 746.600 passagerer i 2022.

I forhold til hele 2022, hvor COVID-19 i perioder fortsat havde større indflydelse end i dag, fik Finnair sidste år øget det samlede passagertal med 19,7 procent fra 9,1 millioner passagerer til niveauet i de aktuelle trafiktal.

Dårligt vejr kan aflæses i punktligheden
I alt var den udbudte sædekapacitet hos Finnair på 3.101,9 millioner passagersædekilometer i december. Ud af disse blev 2.200,1 millioner solgt, og samlet set resulterede det i, at flyselskabet endte med en belægningsgrad på 70,9 procent i den tolvte måned af 2023.

Punktlighed – også kaldet on-time performance – defineres ved, at et givent fly ankommer til destinationen inden for et kvarter af det tidspunkt, som det er opgjort til i tidtabellen. Finnair fortæller, at punktligheden i december landede på 64,7 procent, hvilket tilskrives udfordringer som følge af uvejr.


Relaterede artikler:

Britisk lufthavn i dialog med Finnair om Asien-ruter

Finnair letter rentebyrde: Køber seks fly

Stilstand i Finnairs trafikgenopretning