Naviair vil i den kommende sommer flytte flyveledere fra Roskilde Lufthavn til tårnet i Københavns Lufthavn. Hermed forventes ‘det meste af trafikken’ i CPH at kunne afvikles uden forsinkelser. “En lappeløsning,” hedder det fra CPH.
Naviair skal efter planen onsdag mødes med Dansk Flyvelederforening (DATCA) om den aktuelle situation omkring mangel på flyvelederressourcer i kontroltårnet i Københavns Lufthavn.
Nu har Naviair præsenteret en plan, der skal sikre en nogenlunde forsvarlig afvikling af sommertrafikken i 2023, og det er ifølge Naviair en plan, der baserer sig på den bemanding, som Naviair samlet set har til rådighed og som samtidig tager hensyn til den kommercielle trafik i Københavns Lufthavn.
Naviair vil overflytte flyveledere fra Roskilde Lufthavn til Københavns Lufthavn i sommermånederne. Der er tale om flyveledere, der har certifikat til tårn- og indflyvningskontrol, og det betyder samtidig, at kapaciteten vil blive nedsat i Roskilde. Herudover overføres flere flyveledere fra kontorvagter til operative vagter.
“Planen betyder, at Naviair forventer at kunne afvikle det meste af sommertrafikken i Københavns Lufthavn uden store forsinkelser. Vi har lyttet til vores medarbejdere og har lagt en plan, der ikke er baseret på anvendelse af ekstravagter som følge af mangelsituationen. Vi håber på den måde, at vi kan finde fælles fodslag for de kommende måneder,” siger Mads Kvist Eriksen, konstitueret administrerende direktør i Naviair.
Nedsat kapacitet i Roskilde Lufthavn
Naviair benytter lejligheden til at understrege, at hensynet til den kommercielle trafik i CPH har nogle konsekvenser for brugere af Roskilde Lufthavn. der blandt andet er taxaflyselskaber, pilotskoler samt en redningshelikopter fra Forsvaret. Sidstnævnte er der dog taget højde for i planen.
”Planen kommer med nogle konsekvenser. Flytningen af medarbejdere betyder nedsat kapacitet i Roskilde Lufthavn, hvis brugere vi naturligvis beklager overfor. Vi håber på forståelse for, at vi i en svær situation prioriterer rejsende og flyselskaber i Københavns Lufthavn. Dernæst flytter vi medarbejdere fra supportfunktioner til driften,” siger Thorsten Elkjær, trafikdirektør i Naviair.
Med planen er det Naviairs opfattelse, at der ikke som udgangspunkt vil blive brug for at indkalde ansatte til ekstravagter, med mindre, at der bliver tale om sygdomsfravær af en unormal størrelse.
”Som nævnt har vi lagt en plan, hvor der på planlægningsstadiet ikke er behov for ekstravagter. Ved sygdom på dagen er de første to vagter dækket gennem to standby-vagter, hvilket svarer til det gennemsnitlige sygdomsniveau. Det betyder, at der fortsat er behov for den normale fleksibilitet fra flyvelederne til at dække sygdom i et omfang, der overstiger dette niveau,” understreger Mads Kvist Eriksen.
En lappeløsning
Hos Københavns Lufthavn har man flere gangen understreget, at der er brug for en forhandlingsløsning, og den af Naviair valgte løsning giver stadig grobund for ustabilitet i tilfælde af stort sygefravær. Men CPH kvitterer samtidig for, at Naviair har taget initiativ til at levere en løsning.
“Vi tager Naviairs beslutning til efterretning, men vi gør det under protest. For os at se, er det en spinkel lappeløsning. Den er nødvendig her og nu, men den er ikke holdbar på lang sigt, siger Lise Kürstein, der er pressechef i Københavns Lufthavn, til dr.dk.
Samtidig beklager Lise Kürstein, at Naviairs løsning skaber nogle udfordringer i Roskilde Lufthavn, som drives af Københavns Lufthavne A/S.
“Det er Navairs ansvar at levere den aftalte kapacitet, som flyselskaberne har brug for, til at få det danske luftrum til at fungere. Når man fjerner flyveledere i bestemte tidsrum fra Roskilde Lufthavn, kommer det til at gå ud over flytrafikken og flyveskoletræning og dermed uddannelsen af nye piloter,” skriver Lise Kürstein i en mail til Check-in.dk.
Check-in.dk har forgæves forsøgte at få en kommentar fra DATCA til Naviairs udspil.
Relaterede artikler:
Luftfarten med nødråb til transportministeren