Boeing 787-9 Dreamliner fra Norse Atlantic Airways. (Foto: Flynorse | Facebook)

Norse: Første måned med over 100.000 passagerer

I den 13. hele driftsmåned siden starten i juni 2022 fløj Norse Atlantic Airways over 150.000 passagerer frem og tilbage mellem Europa og USA med selskabets Boeing 787 Dreamlinere.

Måler man isoleret set på, hvor stor en andel af den udbudte kapacitet, som det norske langdistanceflyselskab Norse Atlantic Airways har solgt i juli, er den faktisk en lavere andel end samme måned sidste år.

Belægningen i dette års juli landede på 85 procent mod 86 procent i juli 2022, der var selskabets anden driftsmåned. Kigger man på stigningen i den udbudte kapacitet viser det sig dom, at præstationen er langt bedre end sidste år. Der er nemlig udbudt 1.215 millioner passagersædekilometer i sidste måned mod 248 millioner passagersædekilometer i juli 2022.

Med samlet 524 flyvninger i juli var der i gennemsnit 287 passagerer ombord på hvert fly, der er Boeing 787-9 Dreamlinere med plads til 338 passagerer i en toklasses konfiguration med 56 premium-sæder samt 282 i economy.

Passagertallet voksede fra 31.842 til 150.621, og samtidig var det første måned siden lanceringen den 14. juni sidste år, at passagertallet kom op over 100.000 i en måned. Samlet er der ved udgangen af juli fløjet 760.198 passagerer, mens bookingtallet i juli passerer en million solgte billetter siden driftsstart.

Punktligheden er dog ikke værd at skrive hjem om, idet kun 62,5 procent at flyene ankom til tiden. Til gengæld var regulariteten på 100 procent, da der ikke var aflysninger i trafikprogrammet, hvilket er tredje måned i træk, at det er muligt at opnå denne præstation.

“Disse tal dokumenterer tydeligt efterspørgslen efter langdistancerejser til lavpris og succesen med vores sommerrutenetværk. Jeg er især stolt af vores track record med at drive 100 procent af ruteflyvningerne for tredje måned i træk,” siger administrerende direktør Bjørn Tore Larsen.

Afgørende kvartaler
En høj regularitet er dog ikke nok til at sikre en positiv bundlinje i selskabet. I opstartsåret 2022 landede Norse Atlantic Airways et samlet underskud på 175 millioner dollars (1.190 millioner kroner), og i årets første kvartal af 2023 blev der realiseret en negativ bundlinje på 71 millioner dollars (485 millioner kroner).

Selskabet har således i løbet af 15 måneder tabt tæt ved 1,7 milliarder kroner, hvorfor resultatet af andet og tredje kvartal i 2023 vil give et fingerpeg om, hvorvidt det vil være muligt for Norse at skabe positive resultater. Det vil under alle omstændigheder kræve, at belægningen i årets største måneder kommer op omkring 90 procent, og at de gennemsnitlige billetindtægter ligger på et højt niveau.

Det fremgår ikke af Norses trafikmeddelelse, hvor mange af flyene, der har været i produktion i juli. Selskabet har rådighed over fire fly i det norske selskab, mens det britiske datterselskab har seks fly i flåden. De resterende fem fly er på langtidslease til det spanske IAG-selskab Air Europa, der står til at blive overtaget af IAG.

Norse Atlantic Airways flyver fra Oslo, London, Berlin, Rom og Paris, og destinationerne i USA er Boston, New York, Washington D.C., Los Angeles, San Francisco, Miami, Fort Lauderdale, Orlando, Jamaica og Barbados.

I det kommende vintertrafikprogram vil Norse fra midten af december udvide rutenetværket med flyvninger til Miami fra både Berlin og Paris.

 

Relaterede artikler:

Norse fordobler antallet af Miami-ruter

Norse vil flyve 33 gange om ugen fra London

Stigende belægning hos Norse