En Boeing 787 Dreamliner fra Norse Atlantic Airways i Oslo Lufthavn. (Foto: Philip Jason Gundersen | Norse Atlantic Airways)

Norse-grundlægger: Vi er ikke Norwegian

Grundlægger af Norse Atlantic Airways, Bjørn Tore Larsen, understreger, at det nye norske flyselskab ikke er Norwegian. Norse vil have en mere fokuseret forretningsmodel, siger han.

Norse Atlantic Airways vil i slutningen af marts åbne for billetsalget, og senest ved udgangen af juni vil flyselskabet være i luften.

Det nye norske flyselskab er med andre ord på vej mod sin premiere, og interessen for selskabet er stort i både Skandinavien og USA, hvortil de første ruter vil gå.

Forleden talte administrerende direktør og grundlægger af Norse, Bjørn Tore Larsen, med en række journalister til et arrangement i International Aviation Club of Washington i Washington D.C. Her fortalte han, at Norse-forretningsmodellen vil være meget mere fokuseret, end den Norwegian praktiserede i forbindelse med dets tidligere langdistance-operation.

”Vi er ikke Norwegian – lad os starte med det,” konstaterede Bjørn Tore Larsen i forbindelse med besvarelse af spørgsmål fra journalister ifølge Routes Online.

”Vi vil fokusere på én bestemt ting”
Norwegian besluttede endeligt i januar 2021 at droppe den del af forretningen, der indebar langdistanceflyvning. Lavprisflyselskabet havde dermed ikke længere brug for de 35 Boeing 787 Dreamlinere, og en del af disse tilgår nu løbende Norse Atlantic Airways.

Norse har således hidtil landet aftaler om 15 Dreamlinere, hvoraf fem indtil videre er leveret til basen i Oslo Lufthavn. Dermed vil en række tidligere Norwegian-fly altså i fremtiden flyve for Norse.

”Vi er en slank og fokuseret operatør, der kun vil gøre én ting: at operere langdistanceflyvninger. Vi vil fokusere på én bestemt ting (i stedet for at operere både kort- og langdistanceflyvninger, red.). Vi mener ikke, at der er andre, der opererer i denne niche,” forklarede Bjørn Tore Larsen om forskellen mellem Norwegian og Norse.

Norses forretningsmodel vil dermed udelukkende fokusere på langdistanceflyvninger ud fra en lavprismodel. De første ruter vil være fra Oslo til sekundære lufthavne i USA – herunder Fort Lauderdale i Florida, New York-lufthavnen Stewart og Los Angeles-lufthavnen Ontario. Og konceptet vil ikke indebære ”fancy” First eller Business Class og kaviar, understregede Norse-grundlæggeren.

Vil indlede driften med få fly
Norse har fået godkendelserne på plads i Norge og USA til at operere kommercielt mellem de to lande. Herudover har det norske flyselskab også tilladelse til at flyve fra et hvilket som helst land i EU og til USA, ligesom selskabet også afventer en tilladelse til at flyve fra britiske lufthavne til USA.

Bjørn Tore Larsen mener, at det er det helt rigtige tidspunkt at indlede operation, da det transatlantiske marked er ved at komme sig efter coronapandemien. Gode tilbud på fly og lufthavnsafgifter gør det aldeles attraktivt, lyder det.

Selv om Norse står til at modtage 15 Boeing 787 Dreamlinere, vil selskabet i første omgang kun flyve med to-tre fly. Senere vil driften også indebære brug af de øvrige fly.

Indtil videre har Norse Atlantic Airways rekrutteret 50 piloter og 400 kabinebesætningsmedlemmer. Den første base for kabineansatte vil være i Fort Lauderdale, men senere vil flere baser blive etableret andre steder.

 

Relaterede artikler:

Norse debuterer fra Oslo til USA inden 30. juni

Norse i samarbejde med Widerøe

Norse-fly med samme konfiguration som Norwegian